hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szerkesztőség
Tartalommal kapcsolatos kérdéseit, észrevételeit, esetlegesen közlésre szánt anyagait, ötleteit, kérem juttassa el hozzám!

Levél küldése

Hirdetések feladása

Megjelentetésre szánt anyagok beküldése
 
  • Fajtaválasztás, talajművelés
  • Fajtaválasztás, talajművelés
  • : Szántóföldi növények uniós piaci rendtartása

    Szántóföldi növények uniós piaci rendtartása

      2004.06.20. 18:12


    1.1. Gabonafélék rendtartása
    1.1.1. Területalapú támogatás
    1.1.2. Intervenció
    1.1.3. Export-import
    1.1.4. Keményítőgyártás
    1.1.5. Integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer
    1.2. Olaj-, fehérje- és ipari növények
    1.3. Hüvelyesek
    1.4. A cukorpiaci rendtartás
    1.4.1. Termelési kvóták, intézményes árak, termelési illetékek
    1.4.2. Export-import
    1.4.3. Intervenció
    1.5. Zöldség- és gyümölcspiaci szabályozás
    1.5.1. Termelői Értékesítő Szervezetek (TÉSz)
    1.5.2. Intervenció
    1.5.3. Egységes követelményrendszer
    1.5.4. Feldolgozott termékek támogatása
    1.5.5. Export-import
    1.5.6. Ültetvénykivágás támogatása
    1.6. A bor piaci rendtartása
    1.6.1. A rendtartás elemei
    1.6.2. Szőlőkataszter, kivágási és szerkezetjavítási támogatás
    1.6.3. Magántárolás, lepárlás támogatása
    1.6.4. Export-import
    1.6.5. Borforgalmazás


    Gabonafélék: durumbúza, egyéb búza, kétszeres, rozs, árpa, zab, tritikálé, kukorica, csemegekukorica, silókukorica, szemes cirok, hajdina, köles, madárköles, egyéb gabonaféle, különböző gabonafélék lisztjei, darái, őrleményei, korpái, keményítőfélék, búzasikér, állati takarmányozásra használt termények, készítmények.


    Olajnövények: szójabab, napraforgómag, repcemag, lenmag.


    Fehérjenövények: takarmányborsó, lóbab, édesvirágú csillagfürt.


    Ipari célra termesztett növények: rostlen, rostkender.


    Hüvelyesek: lencse, csicseriborsó és egyes babfajták



    A szántóföldi növényeken belül jól elkülöníthető a gabonafélék rendtartása, mivel e növénycsoport piacszabályozására több piacszabályozó elem terjed ki, mint a többi növényféleségre.




    1.1. Gabonafélék rendtartása



    A gabonafélék piaci rendtartása során alkalmazott eszközök: területalapú támogatás, intervenció, külkereskedelmi szabályozás, integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer, keményítőgyártás támogatása.





    1.1.1. Területalapú támogatás



    Területalapú támogatásban részesül az összes gabonamag, csemegekukorica, silókukorica és ahol a silókukorica nem termelhető meg, ott a különböző takarmánycélú fűfélék.



    A területalapú támogatás alapja az úgynevezett regionális bázisterület (1989-1991 évek átlaga) és a regionális hektáronkénti bázishozam (az 1986-1990 évek átlagtermése közül a két szélső érték figyelmen kívül hagyásával számított átlag). A bázisterület az a maximális terület, amelyre a bázishozam alapján a terület alapú támogatás adható. Tehát a területalapú támogatás összege független az adott gazdasági év átlaghozamának nagyságától, az csak a szóban forgó gazdasági évben bevetett terület nagyságától függ, de csak a bázisterület mértékéig.



    Területalapú támogatásban csak az a termelő részesülhet, aki részt vesz a területpihentetési programban. A területpihentetési kötelezettség a szántóterület 10%-a. Területpihentetésre nem kötelezett azonban az a kistermelő, aki a nemzeti bázishozam alapján számított 92 tonnánál kevesebb gabona termeléséhez szükséges területen termel.



    "Területalapú támogatásban csak az a termelő részesülhet, aki részt vesz a területpihentetési programban."



    A pihentetett területet művelni kell, de csak olyan növény termelhető rajta, ami elsősorban nem élelmiszer-ipari, vagy takarmányozási célt szolgál. A területalapú támogatás és a területpihentetésért járó hektáronkénti összeg azonos, vagyis 63 euró szorozva a bázishozammal. (1 euró : 250Ft) A támogatás kifizetését kérelmezni kell a nemzeti hatóságtól. Jogos igény alapján a kifizetés minden évben november 16. és január 31. között történik. A durumbúza termeléséért a területalapú támogatáson túl hektáronként további 344,5, illetve 138,9 euró kerül kifizetésre attól függően, hogy azt tradicionális termőterületen termelték-e.





    1.1.2. Intervenció



    Az intervenciós ár búzára, durumbúzára, kukoricára, árpára, rozsra és cirokra tonnánként 101,31 euró. Az intervenciót akkor veszik igénybe a jogosultak, amikor a piaci ár az intervenciós ár alá süllyed. A hatóság ezen az áron az északi régió tagállamaiban az áru bármely tulajdonosától - termelőtől, feldolgozótól, kereskedőtől - november 1. és május 31. között köteles megvásárolni a gabonát, amennyiben azt intervencióra felkínálják és annak mennyisége (legalább 80 tonna), s minősége az előírásoknak megfelel. A kifizetés 35 napon belül történik.



    "Az intervenciót akkor alkalmazzák, amikor a piaci ár az intervenciós ár alá süllyed."



    A felvásárolt intervenciós készlet értékesítése pályázat útján történik. A pályázat kiírásáról és annak elnyeréséről is Brüsszelben döntenek. Pályázni csak az előírt letéti díj befizetésének igazolásával, az alapminőségre tett árajánlat mellett lehet, majd az árat értékesítéskor korrigálják a tényleges minőségnek megfelelően.





    1.1.3. Export-import



    Mind az export, mind az import engedélyhez kötött. Az engedélyt a tagállam bármely kérelmezőnek kiadja, függetlenül az EU-n belüli illetékességi helytől. Az engedély kiadása letéti díjhoz (12-20 euró/t) kötött. A kiadott engedélyre rávezetik a kedvezményeket (exporttámogatás összege, importkvóták stb.). Amennyiben az ügyletet az engedélyes nem bonyolítja le határidőn belül és legalább 95% mértékben, úgy a letétet nem kapja vissza. Az engedély általában négy hónapon át érvényes.



    Az export általában támogatott, mértékét hetente Brüsszelben határozzák meg a belpiaci viszonyok, a világpiaci árak és a WTO megállapodás függvényében. A támogatás célja a magasabb belpiaci és alacsonyabb világpiaci ár különbözetének megtérítése. Amennyiben a világpiaci ár jóval magasabb, mint a belpiaci ár, úgy a kiszállításkor export lefölözést alkalmazhatnak.



    Az importvédelem magas vámszintekkel működik, ezen kívül a piaci zavarok elkerülése érdekében pótvámokat is igen gyakran alkalmaznak. Ezért a beszállítás gyakorlatilag csak a két- és többoldalú megállapodásokban meghatározott kedvezményekkel valósulhat meg.



    Az exporttámogatás és az importvédelem a feldolgozott gabonatermékekre is vonatkozik a gabonatartalom arányában.





    1.1.4. Keményítőgyártás



    A gabonafélékből és a burgonyából előállított keményítő gyártása is részesül támogatásban, mert e nélkül a világpiacon versenyképtelen lenne. A támogatást kérelmezni kell, és a kérelem mellé csatolni a letéti díjról szóló igazolást. A támogatás összegét Brüsszelben határozzák meg, a kukorica belföldi piaci ára és a világpiaci ár különbségéből számítva.





    1.1.5. Integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer



    A gabonarendtartás lebonyolításához az EU integrált igazgatási és ellenőrzési rendszert működtet. Ennek része a támogatásokat igénybe vevők kötelező adat- és információ-szolgáltatása (pl. igénylőlap), de a hatóság által végrehajtott területi ellenőrzések is. A tagállamok is kötelesek adatokat, információkat szolgáltatni.



    A Magyar Agrárkamara honlapján (www.agrarkamara.hu) "Gabonafélék szabályozása az Európai Unióban" címszó alatt részletes ismertető található az uniós gabonaszabályozásról, biztosítva a kapcsolódó jogszabályszöveg közvetlen elérhetőségét.





    1.2. Olaj-, fehérje- és ipari növények



    A gabonaféléknél felsorolt piacszabályozó eszközök közül e növénycsoportokra csak a területalapú támogatás, területpihentetés, az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer vonatkozik. Az olajnövények és a rostnövények területalapú támogatására és területpihentetésére vonatkozó előírások, mértékek azonosak a gabonafélékével, vagyis hektáronkénti összege 63 euró, szorozva a gabona bázishozammal. Fehérjenövényeknél az alapösszeg magasabb, 72,5 euró.





    1.3. Hüvelyesek



    A hüvelyes növények közül a lencse, a csicseriborsó és egyes bükkönyfélék szintén élveznek területalapú támogatást. Ennek mértéke hektáronként 181 euró. Tekintettel arra, hogy e növénycsoportra nem vonatkozik a területpihentetés, EU-szinten csak 400 ezer hektár mértékéig adható a támogatás. Területtúllépés esetén a kifizetést arányosan csökkentik. Az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszert e termékköre is alkalmazzák.





    1.4. A cukorpiaci rendtartás



    A rendtartás a következő termékekre terjed ki: répacukor, nádcukor, izoglükóz és ezek szirupjai, mesterséges méz, inulin szirup, cukorrépa, cukornád, répapép, melasz, egyéb cukorgyártási hulladék.



    A cukorpiac igen szigorú szabályozásán keresztül mind a cukoralapanyag-termelők, mind a cukorgyárak jelentős nyereségre tesznek szert, és ezáltal biztosítható a cukorpiac egyensúlya. A szabályozás eszközei: termelési kvóták, intézményes árak és árgaranciák, termelési illetékek, szakmaközi megállapodás, intervenció, exporttámogatás, importvédelem, integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer.





    1.4.1. Termelési kvóták, intézményes árak, termelési illetékek



    A termelési kvóták megállapításának alapját közösen elfogadott referenciaidőszak átlagos belföldi cukorfogyasztásának és kereskedelmének adatai képezik. A termelési kvóta a tagállam tulajdona, az át nem ruházható. Két részből, az "A" és "B" kvótából áll. Az "A" kvóta a belföldi cukorfogyasztás alapján meghatározott mennyiség, a "B" kvóta a támogatással exportálható mennyiség. Az ezen felül termelt cukrot "C" cukormennyiségnek nevezik, amelyet belföldön nem lehet forgalomba hozni, támogatás nélkül exportálni kell, illetve egy adott része a következő évi kvóta terhére átvihető.



    Az intézményes árak és árgaranciák rendszerén belül kerül meghatározásra a cukor intervenciós ára, az intervenciós árból származtatott répa alapár és a minimális répaár. Az intervenciós ár fehér cukorra tonnánként 2006. június 30-ig 631,9 euró. Az ebből származtatott répa alapár 47,67 euró, a minimális ár az "A" répára 46,72 euró, a "B" répára 32,42 euró tonnánként. A cukorgyárak és a termelők közötti együttműködést megállapodásban rögzítik, amely többek között tartalmazza a kvótákat, árakat, illetékeket, szállítási és pénzügyi feltételeket.



    A termelési illetékeket a cukorra vetik ki, az "A" kvótára az intervenciós ár 2%-át, a "B" kvótára további 30%-ot. Ha ezek nem fedezik az exporttámogatásra kiadott összeget, úgy a "B" kvótát további 7,5% illeték terheli. Az illetékek 58%-a a répatermelőket, 42%-a a cukorgyárakat terheli.





    1.4.2. Export-import



    Az unió magas alapvámmal védi piacát, sőt az alapvámon kívül a világpiaci ártól függő pótvám kivetését is alkalmazza. Emiatt területére a cukor bevitele gyakorlatilag lehetetlen. Nemzetközi szerződésekben vállalta azonban, hogy egyes fejlődő országokból kedvezményes vámok alkalmazásával cukrot importál, így felesleg keletkezik.



    A cukorpiaci egyensúly fenntartása érdekében a cukorfelesleget a hazai piacról exportálni kell. Tekintve, hogy a belföldi ár az intervenciós árnak köszönhetően a világpiaci árnak majdnem háromszorosa, az exportot támogatás nélkül csak veszteséggel lehetne lebonyolítani. A veszteséges ügyletek elkerülése érdekében a támogatás a költségvetésnek tetemes kiadást jelent. E kiadás jelentős részét azonban a költségvetés a különböző termelési illetékeken keresztül beszedi, ezért a cukorpiaci rendtartás gyakorlatilag önfinanszírozó.



    Az export- és az importügyletek is engedélykötelesek, amelyeket letét elhelyezésének igazolása mellett adnak ki. A letét felszabadítására legalább 95%-os, időben történő teljesítés után kerülhet sor.





    1.4.3. Intervenció



    Az intervenció intézménye jogszabályban biztosított, azonban a szigorú és jól működő rendszernek köszönhetően évek óta nincs szükség alkalmazására. Az izoglükózra és az inulinra szintén kvótát határoztak meg, de mivel a termékek felhasználása, tárolhatósága, exportja is korlátozott, így a cukorrendtartás számos eleme nem kerül alkalmazásra. A cukorpiaci rendtartás sem képzelhető el az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer működtetése nélkül, ami mind a termelőre, mind a hatóságra nézve bizonyos kötelezettségeket jelent.



    1.5. Zöldség- és gyümölcspiaci szabályozás



    A rendtartás hatálya alá tartozó termékek: az összes élelmezési célra termelt zöldség- és gyümölcsféle, kivéve a burgonya és a csemegekukorica. A kertészeti ágazat termékeinek egységes piacszabályozását nagyon megnehezíti, hogy zömében kis- és közepes méretű gazdaságban igen sokféle, egymástól teljesen eltérő klimatikus, termeléstechnológiai és piaci igényű árut kell viszonylag egységes szellemben kezelni. Ezért a rendtartás eszközei széles körűek, de nem minden termékre vonatkozik mindegyik.



    "... a rendtartás eszközei széles körűek, de nem minden termékre vonatkozik mindegyik."



    A rendtartás eszközei: importvédelem, exporttámogatás, intervenció (piacról történő kivonás támogatása), termelői, feldolgozói támogatások, egységes minőségi előírások, termelői-értékesítői szervezetek alakításának, működésének ösztönzése. Ezeket az eszközöket a Termelői Értékesítő Szervezetek működtetik.





    1.5.1. Termelői Értékesítő Szervezetek (TÉSz)



    A Termelői Értékesítő Szervezetek a termelők önszerveződésével létrejövő olyan önálló jogi személyek, amelyek végzik a termelés szervezését, az áru kikészítést, tárolást és értékesítést. Megalakulásukhoz támogatás adható, ha a közösség előírásainak megfelelnek, létrejöttüket a hatóság elismeri, és engedélyt ad arra, hogy a TÉSz tagjait érintő rendtartási elemeket működtessék.



    A hatósági elismeréshez szükséges:




    szervezeti követelmények: a társasági forma megválasztása, a tagországban előírt minimális taglétszám és árbevétel teljesítése, alapszabály, amelyben meghatározzák a tagok jogait, kötelességeit, az ellenőrzés rendszerét, a szankciókat és a demokratikus működés garanciáit.




    tagi kötelezettségek: legalább egyéves tagság, a termelő csak egy TÉSz-nek lehet tagja, teljes termésmennyiségének legfeljebb 25%-át értékesítheti másnak (magán végfogyasztónak). Más TÉSz-nek csak akkor értékesíthet, ha a sajátja nem foglalkozik az általa termelt termékkel. Be kell tartania a TÉSz által előírt termelési, forgalmazási és környezetvédelmi előírásokat, statisztikai adatokat kell szolgáltatnia a kívánalomnak megfelelően. A TÉSz működéséhez a pénzügyi hozzájárulásokat meg kell fizetnie.




    működési program készítése, amelyben biztosítják: a piaci igényekhez igazodó mennyiségű és minőségű áru termelését, egy-egy termék termelésének koncentrálását, a termelési költségek csökkentését, a növény-egészségügyi szabályok és szabványok betartását, olyan termelési, árukikészítési, tárolási és hulladékkezelési módszer alkalmazását, terjesztését, amely a környezetterhelést csökkenti.



    A TÉSz megalakulását követő öt éven át támogatást kap, az első két évben az árbevétele 5, a továbbiakban 4, - 3, - 2%-ának megfelelő összegben. Ez a támogatás az adminisztratív feladatok megoldására fordítható. A termékértékesítés és a feldolgozás fejlesztésére szolgáló programon belüli beruházások is támogatásra kerülhetnek a költségek 75%-os mértékéig. A működési program végrehajtásához is lehet támogatást igényelni az árbevétel 4,1%-ig, ha a tagok e célra ugyanakkora összegű befizetést teljesítettek.





    1.5.2. Intervenció



    A TÉSz-ek működtetik az intervenciót, ami a piacról történő árukivonást jelenti. A piacról kivont áru :



    ingyenesen kiosztható (jótékonysági szervezeteknek, iskoláknak, büntetés-végrehajtó intézményeknek, kórházaknak),


    értékesíthető alkoholfeldolgozásra (legalább 80 térfogat %-nál magasabb alkoholtartalmú termékké), egyéb feldolgozóipari célra,


    megsemmisíthető.



    Az árukivonás azonban nem korlátlan, az első évek kivételével legfeljebb az áru 10%-ára terjedhet ki. A kivont árunak is meg kell felelnie a minőségi előírásoknak.





    1.5.3. Egységes követelményrendszer



    A közösségen belüli piac egységes működése megköveteli, hogy a zöldségek, gyümölcsök minősége azonos legyen. Ezért minőségi követelményeket írtak elő, amelyeket a kereskedelmi forgalomba kerülő árukra alkalmazni kell. Az áru csomagolására és a csomagolóanyagon feltüntetett jelölésre is az egységes követelményrendszert dolgoztak ki.





    1.5.4. Feldolgozott termékek támogatása



    A feldolgozott zöldség és gyümölcs támogatásának célja, hogy a termékek a világpiacon versenyképesek legyenek. A támogatást a feldolgozó veheti igénybe, amennyiben elismert szervezettel kötött szerződést a termelésére, és a meghatározott minimumárat a termelőnek az áru átvételekor megfizette. Kivételt képez az ipari paradicsom, körte, őszibarack, mert ezt közvetlenül a termelő kapja a beszállított nyersanyag tömege alapján. Termelési támogatásra jogosult termékek: paradicsom (hámozott, hámozatlan, pehely, lé, sűrítmény, pizzaszósz,) aszalt füge és szilva, őszibarackbefőtt, körte (Vilmos, Rocha). Ezek közül néhányra feldolgozói küszöbérték kerül megállapításra.





    1.5.5. Export-import



    Az exporttámogatás is a TÉSz-en keresztül bonyolítható. Támogatás csak néhány termékre van (alma, csemegeszőlő, őszibarack, nektarin, paradicsom, egyes diófélék).



    Exportálni engedély alapján lehet, amelyre a támogatás mértékét is rávezetik. Az export-engedély kiadását kérelmezni kell, és egyúttal nyilatkozni a feldolgozott áru származásáról és a feldolgozáshoz felhasznált cukor, illetve édesítő anyagok mennyiségéről.



    Az importvédelem igen jól működik a vámoknál hatékonyabb belépési árak rendszerével. A vámok általában 5-20% közöttiek. Belépési árat határoznak meg bizonyos időszakokban karfiolra, uborkára, paradicsomra, cukkinire, uborkára, őszibarackra, szilvára, almára, körtére, meggyre, cseresznyére, déligyümölcsökre és bogyósokra. Amennyiben az importtermék ára alacsonyabb a belépési árnál, büntető vámot kell fizetni.





    1.5.6. Ültetvénykivágás támogatása



    Az EU-nak nem célja, hogy egyes gyümölcsfélékből további területnövekedés legyen, ezért az ültetvények kivágását támogatják. Kivágási támogatásra jogosult az alma, őszibarack, nektarin.





    1.6. A bor piaci rendtartása



    A rendtartás feladata kettős:




    Biztosítani az áruk szabad mozgását, a fogyasztók könnyű eligazodását és a termelők azonos versenyesélyét. Ide azok a jogszabályok sorolhatók, amelyek a borászati eljárásokkal, az analízisekkel, a jelölésekkel, a kiszerelésekkel, a külkereskedelemmel, az adatszolgáltatással és ellenőrzéssel kapcsolatosak. Ezek az ágazat minden termékére vonatkoznak.




    Biztosítani a borpiaci egyensúly megőrzését. Ide tartoznak azok a jogszabályok, amelyek a kivágást, telepítést, az ültetvény szerkezetjavítását, a magánraktározást, a lepárlást, az exporttámogatást szabályozzák. Ezek az intézkedések - a kivágás támogatásán kívül - az asztali borok piacszabályozásával kapcsolatosak.



    A rendtartás hatálya alá vont termékek: borszőlő, asztali és minőségi bor, pezsgő, ízesített borok, bor alapú egyéb szeszes italok.





    1.6.1. A rendtartás elemei



    Szőlőkivágás és -telepítés támogatása, szerkezetjavító támogatás, fajtajegyzék-készítés, szőlőkataszter, készlet- és termésnyilvántartás, borászati eljárásokra, a minőségi borokra vonatkozó előírások, tárolási támogatás, borlepárlás (a szeszesitalpiac ellátását szolgáló lepárlás és krízislepárlás támogatása, a borászati melléktermékek kötelező lepárlása és a kettős hasznosítású fajták borfeleslegeinek lepárlása), mustsűrítménnyel való mustjavítás és szőlőlégyártás támogatása, borok forgalmazásának előírásai, exporttámogatás, importvédelem, termelői nyilvántartás, borkísérő okmány használatának előírása, az ellenőrzés és a közösségi döntéshozatal szabályozásának meghatározása, termelői és szakmai szervezetek meghatározása.



    A termelők kötelesek pincekönyvet vezetni, amely tartalmazza a szőlő-, a must-, a bortermést, továbbá a készleteket. Közösségi szinten szabályozzák a borászati eljárásokat, a bor készítéséhez felhasználható segéd- és adalékanyagokat, illetve azok határértékeit, a must javításának technológiáját, a bor minőségének ellenőrzéséhez használható analitikai módszereket.



    "Közösségi szinten szabályozzák a borászati eljárásokat, a bor készítéséhez felhasználható segéd- és adalékanyagokat, illetve azok határértékeit ..."



    A közösségben termelt borokat három kategóriába sorolják. Ezek a minőségi borok, meghatározott termőhelyről származó minőségi borok és az asztali borok. Minőségi borokból és a meghatározott termőhelyről származó minőségi borokból a közösségnek nincsenek feleslegei, ezért ezekre a speciális piacszabályozási, korlátozó intézkedések nem vonatkoznak.



    A borpiaci szabályozás elsősorban az asztali borokat érinti. Ennek eszközei: a kivágás, a magántárolás, a borlepárlás, a mustjavítás, a mustsűrítménnyel tartós szőlőlé előállítás támogatása, exporttámogatás.





    1.6.2. Szőlőkataszter, kivágási és szerkezetjavítási támogatás



    Mivel a szőlőterület szigorú szabályozás alá tartozik, a tagállamoknak naprakész szőlőkatasztert kell vezetni, amely az ültetvény használójára, a területre és a termelésre vonatkozó adatokat tartalmazza. Tízévenként alapfelmérést kell készíteni, amely kiterjed az ültetvények méretére, korára, fajtaösszetételére.



    A szőlőültetvény kivágásának támogatása a borfeleslegek felszámolására szolgáló intézkedés. Aki a támogatást igénybe veszi, lemond újratelepítési jogáról. A támogatás hektáronkénti összegét a tagállam dönti el, de nem lehet több mint 12300 euró/ha. A piaci igényekhez igazodó fajták telepítéséhez közösségi forrásokból 50%-os mértékben igényelhető támogatás, legfeljebb a kivágással azonos nagyságú terület után. A támogatás elnyeréséhez átállási tervet kell készíteni.





    1.6.3. Magántárolás, lepárlás támogatása



    A magántárolás támogatása lehetővé teszi a piac ideiglenes tehermentesítését. Ez a támogatás a borra, a tartósított szőlőmustra, a szőlőmust-sűrítményre vehető igénybe pályázatos rendszerben. A támogatás a tárolási és kamatköltségeket fedezi.



    Amennyiben a magántárolás támogatása nem oldja meg a piaci problémákat, úgy a borlepárlást alkalmazzák. A termelők felesleges boraikat önkéntes alapon lepároltathatják. Amennyiben azonban további piaci beavatkozásra van szükség, úgy elrendelhetik a bor kötelező lepárlását. Krízislepárlási intézkedést vezethetnek be jelentős borfelesleg vagy minőségi gondok miatt kialakult piaci zavar esetén tagországi kezdeményezésre, közösségi döntés alapján. A krízislepárlás korlátozódhat egy borfajtára, vagy egy termőterületre.



    A gyenge minőségű borok előállításának megakadályozására a borászati melléktermékeket (törköly, seprő) kötelező lepárolni. Amennyiben a lepárlásból származó alkohol piacán zavar alakul ki, intervenciós felvásárlást alkalmaznak. Ebben az esetben a krízislepárlásból származó alkoholt kötelező az Intervenciós Hivatalnak beszállítani.



    A mustsűrítménnyel történő mustjavítás támogatásának célja egyrészt a borfelesleg kialakulásának elkerülése, másrészt azon termelők versenyhátrányának csökkentése, akik nem használhatnak cukrot a mustjavításhoz. Különféle üdítőitalok gyártása is támogatott, amennyiben azokhoz szőlőmustot vagy szőlőlét használnak.





    1.6.4. Export-import



    A borpiaci egyensúly érdekében az exporttámogatást és az importvédelmet is alkalmazzák. Exporttámogatásban kizárólag az asztali borok részesülnek. A támogatás mértéke a belpiaci és a világpiaci ár különbözete. Az exporttámogatásra pályázni kell és ahhoz biztosítékot kell letétbe helyezni. Amennyiben a pályázó elnyerte a szállítás jogát, úgy az engedélyre a támogatás összegét rávezetik.





    1.6.5. Borforgalmazás



    A bor forgalmazásával kapcsolatos szabályzások is igen szigorúak. Ezek az intézkedések részint a minőség garantálását, részint a fogyasztók egyértelmű tájékoztatását szolgálják. Ezért közösségi rendeletek írják elő a forgalmazható palackok méreteit, a címkézést, a palackon feltüntetendő információkat, a szállítmányokat kísérő dokumentumokat.



    Közösségi rendeletek szabályozzák a pezsgő, a likőrborok, az ízesített borok, az ízesített bortartalmú italok és koktélok gyártását is.

     
    Szántóföldi növénytermesztés
     
    Állattenyésztés
     
    Ügyintéző
     
    Látogatási statisztika
    Indulás: 2004-03-09
     

    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?