Az EU támogatáspolitikája
Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk közeledtével
egyre több szó esik azokról az uniós támogatási forrásokról, melyek a
kelet-közép-európai országoknak az EU csatlakozáshoz történő
felkészülését támogatják.
Az Európai Unió strukturális politikájának célja
támogatással segíteni a fejlődésben elmaradott, illetve kevésbé fejlett
térségek gazdasági, társadalmi problémáinak megoldását a felzárkóztatás
érdekében.
A Strukturális Alapokból nyújtható források három fő
célkitűzést szolgálnak. Az összes forrás mintegy 70%-a az első
Célkitűzés szerint az elmaradott régiók fejlődésének és strukturális
átalakulásának elősegítésére kerül felhasználásra. A második Célkitűzés
a komoly szerkezeti problémákkal terhelt szűkebb területekre terjed ki
(pl. hanyatló vidéki területek). A harmadik Célkitűzés területi
kötöttség nélkül a modernizációt, gazdasági és szociális fejlődést
kívánja elősegíteni az oktatás, a szakképzés és a foglalkoztatás
fejlesztésével.
A Strukturális Alapokhoz tartozik az Európai
Regionális Fejlesztési Alap, az Európai Mezőgazdasági Orientációs és
Garancia Alap orientációs része, az Európai Szociális Alap és a
Halászati Orientációs Pénzügyi Keret. A Strukturális Alapok hétéves
költségvetés alapján működnek.
Az 1999 március 24-25-i berlini csúcson a
2000-2006-os időszak előirányzott költségvetés és a Bizottság által
megjelentetett Agenda 2000 című dokumentum elfogadásával az Európai
Unió a 2000. évtől kezdődően három előcsatlakozási alappal támogatja a
társult, közép-kelet európai országok felkészülését az Unióhoz való
csatlakozásra, illetve a Strukturális Alapok, valamint a Kohéziós Alap
fogadására.
Az 1990-ben indult Phare program továbbra is
az intézményfejlesztés fő eszköze, kibővült azonban a gazdasági és
szociális kohézió megteremtését célzó területfejlesztési projektek
támogatásával. Új eszközként jelent meg a környezetvédelmi és
közlekedési infrastruktúra fejlesztését támogató ISPA (Magyarország
csak a csatlakozás időpontjáig veheti igénybe, utána szerepét a
Kohéziós Alap veszi át) és a mezőgazdaságot és vidékfejlesztést
szolgáló SAPARD. A SAPARD az a speciális csatlakozási program,
ami a fenntartható mezőgazdaság- és vidékfejlesztés számára ad
segítséget.
A Phare program az 1989-es Párizsi
Csúcsértekezletet követően került bevezetésre. A Phare által nyújtott
segélyek nem kölcsön formát, hanem támogatás jelleget öltenek. A
program indulását követő első néhány évben minden ágazat külön-külön
jutott támogatáshoz. Az első évben összesen 100 millió ECU éves
kerettel rendelkezett Magyarország. A támogatás nagy része, a kezdeti
szakaszban, technikai segítségnyújtásban valósult meg, mely tanácsadást
és szakértők biztosítását jelentette. Ezek mellett a gazdaságfejlesztés
és a privatizációhoz kapcsolódó szerkezetátalakítás kapott még nagy
szerepet. Támogatásban részesült a piacgazdaságra való áttéréshez
szükséges intézményfejlesztés, a szabályozás korszerűsítése és bővültek
a mezőgazdasági termelők hitelforrásainak keretei.
A 2000-es Phare program keretében 65 millió euró
került elosztásra, amely még kiegészült 9,8 millió euróval a 2000-es
tartalékból. Ebben az évben a politikai, mezőgazdasági, környezeti,
szociális ügyek és határ menti együttműködések kerültek a program
prioritásai közé. A 2001-es Phare program keretében nemzeti szinten
89,9 millió euró került kiosztásra. A közösségi joganyag bevezetése, a
törvények alkalmazása, a határok felügyelete, foglalkoztatottság és
szociális biztonság valamint a strukturális alapok fogadására való
felkészítés mind a program elsődleges céljai között szerepeltek.
2002-ben az ország a Phare nemzeti programja
keretében 87 millió euró támogatásban részesült, a kiegészítő
intézményfejlesztési támogatások összege pedig 24,7 millió euró volt.
Ezeken kívül még a határ menti együttműködések megvalósítását támogatta
a program 19 millió euróval.
Az ezredforduló változást hozott a PHARE programok
jellegében. A Phare céljai között fontos szerepet tölt be a
strukturális alapok fogadására, és azok hatékony felhasználására való
felkészítés.
Négy szerződéstípus létezik:
- Szolgáltatási (pl. technikai támogatás, know-how-ra vonatkozó),
- Beszállítói szerződés: berendezések és anyagok,
- Munkaszerződés: infrastruktúra és egyéb mérnöki munkák,
- Vissza nem térítendő támogatások: közvetlen, nem kereskedelmi
jellegű kifizetés.
A Phare program szereplői a Nemzeti
Segélykoordinátor, a Nemzeti Engedélyező Megbízott, a Nemzeti Alap, az
Európai Bizottság Magyarországi Delegációja és a végső
kedvezményezettek. A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység az
adminisztratív és pénzügyi bonyolítás speciális szerve.
Az ISPA keretén belül megvalósuló
környezetvédelmi programoknál azok a projektek kapnak prioritást,
amelyek a legtöbb ember számára biztosítanak előnyöket, pl. városi, a
víz- levegő- szennyvíz- és vízgazdálkodással összefüggő programok.
Az ISPA keretében a Közösség által nyújtott segítség
vissza nem térítendő közvetlen segítségnyújtás, visszatérítendő
segítségnyújtás vagy egyéb formájú segítségnyújtás formájában
történhet. A támogatás mértéke az állami vagy azzal egyenértékű
kiadások 75%-áig terjedhet. A társfinanszírozás központi
költségvetésből, önkormányzati forrásból, önkormányzatok által elérhető
támogatásokból és hitelből biztosítható. Az önkormányzati hozzájárulás
kötelező mértéke Magyarországon a támogatható költségek 10%-a.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az
Európai Bizottság elsősorban a nagy létszámú, gazdaságos ISPA
pályázatokat preferálja, ami a hulladékgazdálkodási projektek esetén
nagy regionális beruházásokat jelent, ezzel ellentétben a szennyvizes
projekteknél a nagyvárosok beruházásai élveznek elsőbbséget.
A projektek előkészítéséért és végrehajtásáért a Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium Nemzetközi Támogatások Főosztálya , mint ISPA
Végrehajtó Szervezet a felelős. A projektjavaslatokat, koncepciókat a
főosztály részére kell eljuttatni.
Az ISPA program indulása óta Magyarország részére az
Európai Bizottság eddig 16 projekt (7 hulladékgazdálkodási és 4
szennyvízkezelési projekt, továbbá 5 technikai segítségnyújtás)
támogatását hagyta jóvá. Ennek hatásaként a 16 projekt a 2000. és a
2001. évi 44 millió/év teljes lekötését, és a 2002 - 2006 közötti
időszak évi 44 millió euró/év részleges lekötését eredményezte.
Magyarország EU csatlakozását követően lehetőség
nyílik arra, hogy a korábban a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Nemzetközi Támogatások Főosztályára benyújtott infrastrukturális
pályázatok a Kohéziós Alap és a Strukturális Alapok forrásaiból
kerüljenek finanszírozásra. A Kohéziós Alap esetében a támogatható
projektek minimális összköltségének el kell érniük a 10 millió eurót, a
strukturális alapokból azonban a kisebb, regionális szemléletű
projektek is finanszírozhatóak.
Magyarországon a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU
Támogatások Hivatala felelőssége koordinálni, hogy az EU-támogatások a
magyar fejlesztési igényeknek megfelelően kerüljenek felhasználásra.
Hatás- és feladatköre kapcsolódik egyrészt az Európai Unió
előcsatlakozási eszközeihez, másrészt az EU Strukturális Alapjai és a
Kohéziós Alap fogadásához.
A mezőgazdaságot és a vidékfejlesztést szolgáló SAPARD
program célja, hogy támogatást nyújtson a régiókban megvalósuló
mezőgazdasági, élelmiszeripari és élelmiszerminőségi, továbbá
turisztikai projektekhez, elsősorban magánvállalkozók és kistermelők
részére.
A program célja kettős. Az egyik a közösségi
jogszabályok átvételének segítése, különös tekintettel az Európai
Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alapból (EMOGA) finanszírozott
agrárstruktúra- és vidékfejlesztési intézkedésekre. A másik cél egy
fenntartható, versenyképes agrárgazdaság kialakításához, és a vidék
életképességének növeléséhez szükséges támogatások biztosítása.
A magyar SAPARD terv általános stratégiája három
nagy prioritásra épül. Az agrárgazdaság versenyképességének növelése, a
környezetvédelem szempontjainak előtérbe helyezése és a vidéki térségek
adaptációs képességének elősegítése. Ezeken kívül fontos cél a
tagjelölt országok felkészítése a Strukturális Alapok fogadására,
melyek támogatásait a taggá válást követően lehet igénybe venni.
Az Európai Unió 520 millió euró keretet határozott
meg a SAPARD programra, a csatlakozni kívánó 10 ország részére, éves
szinten. Ebből Magyarország évi 10 milliárd forintnak (38 054 ezer
eurónak) megfelelő összeggel rendelkezhet. A forrás elosztásakor a
következő szempontokat vették figyelembe: az egy főre eső bruttó hazai
összterméket vásárlóerőben kifejezve, a mezőgazdaságban
foglalkoztatottak számát, a mezőgazdaságilag hasznosított terület
nagyságát, és a területi sajátosságokat.
A SAPARD esetében a társfinanszírozás maximálisan az
országos/regionális, vagy helyi költségvetés 75 %-a lehet. Ha valaki
megkapja a SAPARD támogatást, az a megvalósítani kívánt tevékenységre
egyéb vissza nem térítendő állami támogatást nem vehet igénybe. A
Közösségi támogatások hátránya az, hogy a támogatásokat csak utólag
folyósítják. Nemzeti forrásból kell kifizetni a teljes támogatást, és
csak kb. 2 hónap elteltével kerül sor a visszatérítésre.
A SAPARD végrehajtási utasítása csak 1999. december
22-én született meg. A végrehajtási módszerek többnyire a tagországok
számára az EU vidékfejlesztési rendeletében foglaltakat követik.
A csatlakozást előkészítő intézkedések közösségi
támogatásával kapcsolatos Illetékes Hatóság feladatait a
Nemzeti Alap látja el. Az Irányító Hatóság a Földművelésügyi és
Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM). Ez a minisztérium a felelős az
intézkedések tartalmáért is, valamint a pályázatok kiírásáért és a
pályázatok elbírálásának eredményeként meghozott döntésekért. A teljes
SAPARD program menedzselését a minisztérium Európai Integrációs
Főosztályán belül létrehozott SAPARD Titkárság végzi. A SAPARD
Ügynökség is a minisztérium felügyelete alatt áll. A Földművelésügyi
Hivatalok Főosztály alá tartoznak a megyei hivatalok, a
Vidékfejlesztési Programok Főosztálya alá pedig a Regionális Irodák,
amelyek elvégzik a pályázatok döntésre való előkészítését, elbírálását,
és a helyszíni ellenőrzést. Ezeknek a területi szerveknek a
felügyeletét az FVM látja el. A főosztályokkal együtt ezek a
szervezetek alkotják a SAPARD Ügynökség végrehajtó részlegét.
A SAPARD Ügynökséget az Állami Számvevőszék (ÁSZ)
hitelesítette, melyről a Bizottságot értesíteni kellett. A Nemzeti Alap
fogadja Brüsszelből a SAPARD segélyt - hasonlóan a többi
előcsatlakozási támogatáshoz, a Phare-hoz és az ISPA-hoz. A Nemzeti
Engedélyező (National Authorizing Officer, NAO) látja el a
Nemzeti Alap felügyeletét, amely a pénzügyminisztériumhoz tartozó
Magyar Államkincstárnál van elhelyezve.
|