Adóhatósági ellenőrzés
2004.06.29. 10:44
Az adóhatóság a hatáskörébe tartozó adók,
támogatások esetében rendszeresen ellenőrzi az adózókat és az adózásban
résztvevő más személyeket. Az ellenőrzés célja az adótörvényekben és
más jogszabályokban foglalt kötelezettségek teljesítésének, vagy
megsértésének megállapítása. Utóbbi esetben az ellenőrzés feladata a
tények, körülmények feltárása és bizonyítása, adóigazgatási eljárás
megindítása. Az ellenőrzöttség tudata révén az adózókat az önkéntes
jogkövetésre kell ösztönözni.
Az ellenőrzések fajtái:
- bevallás utólagos vizsgálata. Az utólagos vizsgálatok a bevallás
beadását követően egy vagy több adónemre és időszakra terjedhetnek. Ide
sorolhatók a kiutalás előtti vizsgálatok és az egyszerűsített
ellenőrzés is. Egyszerűsített vizsgálat tipikusan a nem vállalkozó
magánszemélyeknél történik, a rendelkezésre álló adatok (bevallás és az
adatszolgáltatók kontroll adatai) alapján vizsgálva a bevallási
kötelezettség teljesítését. Nemleges vizsgálatról is határozat kerül
kiküldésre. Valamennyi utólagos vizsgálat ellenőrzés lezárt időszakot
teremt.
- állami garancia beváltásához kapcsolódó ellenőrzés. A
hitelintézetnél, vagy az eredeti jogosultnál vizsgálja a garancia
beváltás jogszabályi feltételeinek érvényesülését,
- egyes adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése. Az
adókötelezettség egyes elemeinek teljesítését vizsgálja (pl.
bejelentés, nyilvántartások vezetése, adatszolgáltatások teljesítése,
bizonylatmegőrzés, stb. ellenőrzése). Nem teremt ellenőrzéssel lezárt
időszakot, de mulasztási bírsággal járhat és szerepe lehet a vizsgálati
kijelölésben.
- adatgyűjtésre irányuló ellenőrzés. A bevallási időszak lezárása
előtti célvizsgálatokat jelenti, pl. nyugtaellenőrzés, leltárfelvétel,
foglalkoztatottak ellenőrzése.
- illetékkötelezettségek teljesítésének ellenőrzése. Ezt részben a
bíróság és a hatóságok látják el, a hozzá benyújtott iratok
illetékkötelezettsége lerovásának vizsgálatával, részben az
illetékhivatal ellenőrzései révén.
- ismételt ellenőrzés. Lehet korábbi ellenőrzés megállapításainak
végrehajtását vizsgáló (utóellenőrzés). Kérheti az adózó is az
ellenőrzéssel már lezárt időszak újra vizsgálatát, ha a javára szolgáló
tényt, körülményt önellenőrzéssel már korrigálni nem tudja. Történhet
Tb szerv, illetve magán-nyugdíjpénztár megkeresésére induló vizsgálat
keretében, ha az ismételt ellenőrzés ellátási jogosultságot teremt. És
sor kerülhet felülellenőrzés keretében, melyet a pénzügyminiszter, az
ÁSZ elnöke, helyi adónál a képviselő testület határozata, illetve az
APEH elnöke, vagy a VPOP parancsnoka rendelhet el. Másodfokú szerv
dolgozója végezheti a felülellenőrzést. Megállapításairól akkor adható
ki határozat, ha az eredeti ellenőrzési megállapítást bíróság nem
vizsgálta felül.
Az adóhatóság ellenőrzéseit a hatáskörébe tartozó
adókra illetékességi területén folytatja le. Ha az
illetékességváltozásra az ellenőrzés megkezdését követően kerül sor,
vagy arról az adóhatóság az ellenőrzés megkezdését követően szerez
tudomást, a megkezdett ellenőrzés befejezésére és realizálására az
ellenőrzést megkezdő adóhatóság illetékes.
Az APEH területi szervei és a jövedéki ügyben eljáró
vámhatóságok az APEH elnökének, ill. a VPOP országos parancsnokának
engedélyével illetékességi területen kívül is ellenőrizhetnek.
Ellenőrzésre kiválasztás:
1. Kötelező az ellenőrzést lefolytatni felszámolás,
végelszámolás elrendelése esetén, ÁSZ elnökének felhívására,
pénzügyminiszter utasítására, helyi adó esetében az önkormányzati
képviselő testület határozata esetén.
2. A legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező 3000
adózót az APEH kétévente valamennyi adó- és támogatásnemben köteles
leellenőrizni.
3. Véletlenszerűen kell kiválasztani a vizsgálatok
legalább 5%-át a bevallás utólagos vizsgálatánál (kivéve az
egyszerűsített ellenőrzést), kezdő vállalkozások preventív
vizsgálatánál és a próbavásárlással történő számla- és
nyugtaellenőrzésnél.
4. Az ezen túlmenő APEH ellenőrzéseket a hivatal
elnöke által február 20-ig közzétett ellenőrzési irányelv alapján kell
végezni.
5. A kötelezően, illetve véletlenszerűen
lefolytatandó vizsgálaton túl valamennyi vizsgálatot célzott
kiválasztással kell kijelölni a bevallások, adatszolgáltatások,
pénzforgalmi adatok, korábbi ellenőrzések tapasztalatai, és minden
egyéb rendelkezésre álló adat alapján.
Az állami adóhatóság az ellenőrzések elrendelésének
közvetlen okáról nyilvántartást köteles vezetni.
2002. november 15-étől megszűnt a szakmánkénti
jövedelemminimumok meghatározása, de ezzel a bevallás-kiegészítő
nyilatkozat jogintézménye nem szűnt meg. A 2002-es adóévről - és a
későbbi évekről - benyújtandó bevallások alapján az önálló
tevékenységet végzők akkor kerülhetnek az adóhatóság által
felszólításra kiegészítő nyilatkozat tételre, ha a megelőző két évben a
minimálbér alatti jövedelmet vallottak
Az adóhatóságnak az ellenőrzés vizsgálati programját
úgy kell meghatároznia, hogy biztosítani tudja a következő vizsgálati
határidők tartását:
- kiemelt adózók utólagos vizsgálatánál, felülellenőrzésénél 120
nap,
- többi adózó utólagos vizsgálatánál, felülellenőrzésénél 90 nap,
- ÁFA kiutalás előtti ellenőrzésénél, ha a visszaigényelt összeg
meghaladja az 500 ezer forintot, 45 nap,
- az összes többi ellenőrzésnél 30 nap.
A határidő kezdő időpontja a megbízólevél átadásának
napja, kiutalás előtti ellenőrzésnél a bevallás beérkezésének napja, de
legkorábban az esedékesség ideje. Az ellenőrzés a jegyzőkönyv
átadásával fejeződik be. Felszámolás esetében a tevékenység záró
adóbevallás ellenőrzését annak kézhezvételétől számított 1 éven belül,
felszámoló záró bevallást a kézhezvételtől számított 60 napon belül
kell befejezni. Végelszámolás esetén a tevékenység záró adóbevallás és
végelszámoló záró adóbevallásának ellenőrzését utóbbi kézhezvételétől
számított 60 napon belül kell befejezni.
Az ellenőrzési határidő más adózónál elrendelt
kapcsolódó vizsgálat esetén automatikusan 90 nappal meghosszabbodik. A
felettes szerv a határidőt indokolt esetben 30-90 nappal
meghosszabbíthatja. A határidőbe nem számít be az ellenőrzés
felfüggesztésének időtartama (hiánypótlás miatt, vagy az adózó
kérelmére).
Az ellenőrzés kezdete az erről szóló értesítés kézhezvételének
időpontja, ha az előzetes értesítést mellőzik, akkor a megbízólevél
bemutatása. Az ellenőrzés kezdetétől utólagos vizsgálatok esetén
önellenőrzés nem végezhető.
Az ellenőrzés kezdetén be kell mutatni a szolgálati
igazolványt és megbízólevelet. Hivatali helyiségben végzett
ellenőrzésnél a szolgálati igazolvány bemutatása nem kötelező.
Próbavásárlás esetén a vásárlás befejezésekor kell a jogosultságot
igazolni.
Az ellenőrzés lefolytatása az
adómegállapításhoz való jog elévülési idején belül a helyszínen, vagy
az adóhatóság hivatali helyiségében történhet.
A helyszíni ellenőrzés önálló tevékenységet
folytatónál a tevékenység folytatásának idejében (éjszaka nyitva
tartónál éjszaka), más személynél napközben 8-20 óra között történhet.
A helyszíni ellenőrzés része a székhelyen, telephelyen kívül tárolt
eszközök, iratok vizsgálata is.
A hatóság hivatali helyiségében az
ellenőrzést hivatali időben kell megtartani, lehetőséget adva adózónak
a munkaidején kívüli meghallgatására is.
Az ellenőrzés az adó megállapításához szükséges
iratok, bizonylatok, könyvek, nyilvántartások - ideértve az
elektronikus úton tárolt adatokat is -, számítások, egyéb tények,
körülmények vizsgálata útján történik. Ezek megismerését az adózó
köteles biztosítani, az iratokat, adatokat rendelkezésre bocsátani, a
szükséges felvilágosítást megadni. Nem kötelezhető olyan nyilvántartás,
összesítés elkészítésére, melyet jogszabály nem ír elő. Ha adózó iratai
hiányosak, rendezetlenek, nyilvántartásai pontatlanok, vagy hiányosak
és így alkalmatlanok az adó összegszerű megállapítására, az adóhatóság
határidő kitűzésével hiánypótlást rendelhet el. Az ellenőrzéshez
szakértő is igénybe vehető.
Az adóellenőr kötelessége az ellenőrzés
során:
- magát, vizsgálati jogosultságát igazolni, az ellenőrzés
típusáról, tárgyáról, időtartamáról tájékoztatást adni,
- jogait úgy gyakorolni, hogy az adózót tevékenységében csak a
lehető legkisebb mértékben korlátozza,
- tényállást tisztázni és bizonyítani (ha törvény ezt nem teszi az
adózó kötelezettségévé). A feltárt tényeket, körülményeket, adatokat
értékelni. A tényállás tisztázása során az adózó javára szolgáló
tényeket, körülményeket is fel kell tárni.
Az adóellenőr jogosult:
- a tevékenység, a jövedelem ellenőrzéséhez szükséges helyiségbe
belépni, helyszint, járműrakományt átvizsgálni,
- iratokat, tárgyakat, munkafolyamatot megvizsgálni,
felvilágosítást, nyilatkozatot kérni,
- a tevékenységben résztvevők személyazonosságát, részvételük
jogcímét igazoltatni,
- próbavásárlást, leltárfelvételt végezhet, próbagyártást rendelhet
el,
- adózó szerződéses partnerénél kapcsolódó vizsgálatot végezhet,
- lakásban is ellenőrizhet, ha ott folyik a vállalkozási
tevékenység,
ott vélhetően be nem jelentett adóköteles tevékenységet végeznek, vagy
a jövedelem a lakással kapcsolatos.
Adózó köteles:
- az ellenőrzés során együttműködni, helyszíni ellenőrzés esetén
annak feltételeit biztosítani,
- adómentesség, adókedvezmény igénybevétele esetén annak
jogosultságát megfelelően bizonyítani.
Adózó az ellenőrzés során jogosult:
- meggyőződni az ellenőrzést végző személyazonosságáról és
megbízásáról,
- az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
- megfelelő képviseletről gondoskodni,
- ha jogainak gyakorlásában akadályozott, kérheti - az
egyszerűsített
ellenőrzés, egyes adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése és az
adatgyűjtés kivételével - az ellenőrzés legfeljebb 60 napra történő
felfüggesztését,
- joga van az ellenőrzés során keletkezett iratokba betekinteni,
megállapításokkal kapcsolatban felvilágosítást kérni, azokra
észrevételt tenni, bizonyítási indítvány előterjeszteni, jegyzőkönyvet
megismerni, azt észrevételezni (8 napon belül),
- más adózó kapcsolódó vizsgálata során a rá vonatkozó
megállapításokat megismerni,
- ellenőrzési határidő túllépés esetén a felettes szervhez
fordulhat.
Az adóellenőr az ellenőrzés során a magánszemélyt
személyazonosságának igazolására hívhatja fel, aki azt teljesíteni
köteles. Ennek megtagadása esetén rendőrt hív.
Ha az adózó, képviselője, alkalmazottja megjelenési
kötelezettségének szabályszerű idézés ellenére nem tesz eleget, és
távolmaradását megfelelően nem igazolja, az illetékes állami adóhatóság
vezetője (az APEH megyei, fővárosi igazgatója) határozatban
elrendelheti rendőrségi elővezetését. Az elővezetés foganatosításához
ügyészi jóváhagyás szükséges.
Ha alaposan valószínűsíthető, hogy adózó az
adókötelezettsége szempontjából jelentős tárgyi bizonyítási eszközt
elrejt, vagy vállalkozása körülményeit leplezi, az adóellenőr
átvizsgálhatja a tevékenységgel összefüggő összes helyszint és
gépjárművet. A romlandó élelmiszerek és élő álltok kivételével
lefoglalhatja az adózó nyilvántartásában nem szereplő eszköz-, anyag-
és árukészletet. a helyszín átvizsgálás és lefoglalás ellen
jogszabálysértésre hivatkozással 8 napon belül panasszal lehet élni.
Az ellenőrzés legtöbb esetben a meglévő iratok,
könyvek, nyilvántartások és a bevallás egybevetésével, az egyes tételek
minősítésével, jogszerűségének értékelésével történik. Ha azonban az
adókötelezettség terjedelme ilyen módon nem tisztázható, az ellenőrzés
jelentős adathiány, vagy egyéb ok miatt nem folytatható le, az
adóalapot becsléssel kell valószínűsíteni. Becslés alkalmazható
- a vagyonszerzési illeték alapjának megállapításánál,
- ha az adó, illetve a költségvetési támogatás alapja nem
állapítható
meg (mert például adózó iratai alkalmatlanok ellenőrzésre, nincsenek
meg, stb.)
- ha az adóhatóság rendelkezésére álló és az adózó adatainak
összevetése alapján alaposan feltételezhető, hogy adózó iratai
alkalmatlanok a valós adóalap megállapítására (például: jelentős számú
vagy összegű vevői kapcsolatot nem vallott be, számla- vagy nyugtaadási
kötelezettségét adóéven belül ismételten elmulasztotta, igazolatlan
eredetű árút forgalmazott, vagy be nem jelentett alkalmazottat
foglalkoztatott),
- ha a magánszemély valótlan, hiányos bevallást, vagy nyilatkozatot
tett, vagy a nyilatkozatot elmulasztotta (az egyéni vállalkozók ún.
bevallás-kiegészítő nyilatkozatáról van szó).
A becslésnél az adóhatóságnak kell bizonyítani, hogy
alkalmazásának feltételei fennállnak és azt is, hogy a becslés alapjául
szolgáló adatok, tények, körülmények, a becslési módszerek az adó
alapját valószínűsítik. A becsült adóalappal szemben azonban a
bizonyítási teher már megfordul: az adózó hitelt érdemlő adatokkal
ellenbizonyítást végezhet (összehasonlító becslésnél, vagyonosodási
vizsgálatnál).
Becslési módszerek:
- bevétel vagy a kiadások egy részének ismeretében az adóalap
valószínűsítése bizonylatok, iratok, nyilatkozatok beszerzésével,
helyszíni szemlével, próbagyártással, leltározással, vagy más módon,
- összehasonlító becslés, ha semmi adat nem áll rendelkezésre és az
adathiány nem az adózó érdekkörén kívül eső okokra vezethető vissza. Az
összehasonlító becslés az azonos időszakban hasonló tevékenységet,
hasonló körülmények között folytató adózók jövedelméhez történő
viszonyítással történik.
- Az adóköteles tevékenységet bejelentés nélkül végzők jövedelmét -
ha a bevételekre, kiadásokra irattal nem rendelkeznek - 12 havi
működést feltételezve átlagadó alapján kell megállapítani, és annak
fizetésére kell kötelezni. Az átlagadó megállapítása a megelőző pontban
leírtak szerint történik.
- Vagyonosodásra, életvitelre alapozott becslés a vagyonosodást,
életvitelre fordított kiadást veti egybe a bevallott és a bevallási
kötelezettség alá nem eső jövedelmekkel. Ha adózó az elszámoltatás
során a vagyon forrásaként öt éven túli, már elévült időszakban
szerzett jövedelmet jelöl meg, az adóhatóság kiléphet az elévülési
időből, s megvizsgálhatja az állítás igazát. Ha az állítás
beigazolódik, nem kerül sor az elévülési időn túli be nem vallott
jövedelem megadóztatására. De ha az állítás nem igazolható, az
adóztatásra sor kerül.
2003-tól új elem, hogy ha a becslés alkalmazására az
ÁFA megállapítása során kerül sor, a levonható adót is lehet becsülni.
Ennek feltétele, hogy a bizonylatok hiánya elháríthatatlan külső okra
vezethető vissza, és (az ÁFA szabályaiból eredően) a gazdasági esemény
valóban végbement.
Az adóhatóság megállapításait jegyzőkönyvbe foglalja, mely az
adózó azonosító adatai mellett tartalmazza a vizsgálat által
megállapított tényállást, és az annak alapjául szolgáló bizonyítékokat.
Az ellenőrzés a jegyzőkönyv átadásával, ismertetésével, ezek hiányában
kézbesítésével lezárul. A jegyzőkönyv megállapításaira az adózó 8 napon
belül észrevételt tehet. Az észrevételre - ha indokolt - a vizsgálat 15
napig tovább folytatható, melyről újabb jegyzőkönyv készül.
Ha az ellenőrzés adókülönbözetet tárt fel,
valamilyen kötelezettség teljesítését írja elő, vagy szankcionál,
határozathozatalra adóigazgatási eljárásban kerül sor. Nemleges
ellenőrzésekről is határozatot kell kiadni az utólagos ellenőrzések,
ismételt ellenőrzések és az állami garancia beváltásához kapcsolódó
ellenőrzések befejezését követően.
|