Jogkövetkezmények, szankciók
2004.06.29. 10:47
Az adókötelezettségek megtartását a jogszabály szankció
kilátásba helyezésével is igyekszik kikényszeríteni, ezért a
kötelezettségek megsértéséhez jogkövetkezmények kapcsolódnak. A
jogkövetkezményekről az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény
(Art) VII. fejezete rendelkezik (67-74/B.§)
Az adó késedelmes megfizetése, támogatás esedékesség
előtti igénybevétele esetén késedelmi pótlékot kell fizetni. A késedelmi
pótlék mértéke a jegybanki alapkamat (http://www.mnb.hu/module.asp?id=78&did=99
) kétszerese. Naptári naponként kell felszámítani, a felszámítás
időpontjában esedékes mindenkori mértéknek megfelelően, a következők
szerint: jegybanki alapkamat kétszeresét osztani kell 365-tel, az
eredményt 3 tizedes jegyig kiszámítani és szorozni a késedelem
napjainak számával. Ha időközben változott a jegybanki alapkamat, akkor
ennek megfelelően kell szakaszolni a pótlékszámítási időszakot.
A késedelmi pótlék számításakor ugyanazon adóhatóság
más adószámláján nyilvántartott túlfizetéssel a pótlékalapot
csökkenteni kell (pl. ha az SZJA számlán 25 ezer forintos tartozás, az
ÁFA számlán 20 ezer forintos túlfizetés van, akkor a pótlékalap 5 ezer
forint)
Miután az adóra vonatkozó szabályokat kell
alkalmazni az adóelőlegre, bírságra és pótlékra is, így ezek késedelmes
fizetése is pótlékkötelezettséggel jár, de késedelmi pótlék késedelmes
fizetése esetén újabb pótlékot nem kell megállapítani.
Az adóhiány megállapítása is pótlékkötelezettséggel
jár (mert ilyenkor nemcsak az adó bevallása maradt el - annak
szankciója az adóbírság -, hanem a megfizetése is - amelynek szankciója
a pótlék). Ilyenkor legfeljebb 3 évre számolható fel késedelmi pótlék,
melyet méltányolható körülmények esetén az adóhatóság vezetője rövidebb
időszakra is csökkenthet. Nincs helye csökkentésnek bevétel eltitkolás,
bizonylatok meghamisítása, megsemmisítése esetén. Adóhiányhoz
kapcsolódó késedelmi pótléknál nincs helye a pótlékalap adónemenkénti
kompenzálásának.
Ha adózó adót vagy támogatást önellenőrzéssel
helyesbít, önellenőrzési pótlékot fizet.
Ennek mértéke a késedelmi pótlék fele, ismételt önellenőrzés esetén
75%-a. Az adózó állapítja meg (adó- és támogatás nemenként, kompenzálás
nélkül), vallja és fizeti be.
Kedvezőbb pótlékfizetés kapcsolódik ahhoz az
önellenőrzéshez, amelyhez pótlólagos fizetési kötelezettség nem
kapcsolódik, mert
- a helyesbített adót eredeti esedékességig megfizették és az
jelenleg is túlfizetésként mutatkozik. Ilyenkor az általános szabályok
szerint kell megállapítani az önellenőrzési pótlék összegét, de
magánszemélynél az 1 ezer forintot, más adózónál az 5 ezer forintot
meghaladó részét nem kell bevallani és befizetni,
- a következő bevallási időszakban a be nem vallott adó
levonhatónak
minősül. Ilyenkor az önellenőrzési pótlék mértéke nem haladhatja meg a
két bevallási időszak közötti késedelmi pótlék összegét.
Kérelemre mérsékelhető az önellenőrzési pótlék, ha
az ÁFA göngyölítési szabálya miatt több bevallási időszakot kell
önellenőrizni, de az nem érinti a visszaigényelhető adó összegét. Ez
esetben az önellenőrzési pótlék alapja az első téves bevallásban
feltárt különbözet, melyről az adóhatóság - ha a feltételek fennállnak
- mérlegelés nélkül, határozatban dönt. A határozat csak a pótlék
megállapításra vonatkozik, és nem teremt ellenőrzéssel lezárt
időszakot.
Ha a magánszemély bevallását a munkáltató, kifizető
hibás, vagy késedelmes igazolása miatt helyesbíti, emiatt nem kell
önellenőrzési pótlékot fizetnie.
Adóhiány esetén 50%-os adóbírságot kell fizetni. Adóbírságot
állapít meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul
nyújtotta be támogatási, adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési
kérelmét (bevallását) és a jogosultság hiánya kiutalás előtt
megállapításra kerül.
Az adóbírság mértéke kivételes méltányosság
keretében mérsékelhető vagy kiszabása mellőzhető, ha adózó
(képviselője, meghatalmazottja, stb.) az adott helyzetben tőle
elvárható körültekintéssel járt el. A mérséklésnél mérlegelni kell az
eset összes körülményeit, különösen az adóhiány nagyságát,
keletkezésének körülményeit, a jogellenes magatartás súlyát,
gyakoriságát. Nincs helye az adóbírság mérséklésének bevétel
eltitkolás, bizonylatok meghamisítása, megsemmisítése esetén.
Adóhiánynak minősül az adózó terhére megállapított
adókülönbözet, önellenőrzés esetén akkor, ha azt az esedékesség
időpontjáig nem fizették meg, illetve a költségvetési támogatást
igénybe vették. Nem minősül adóhiánynak a vagyonszerzési illeték
alapjának utólagos adó-megállapítással történő módosítása, ha a
vagyontárgy hiánytalanul bejelentésre került.
Ha a magánszemély jogszerű nyilatkozatot tett, és
adóját a munkáltatója állapította meg, az adóhiányhoz kapcsolódó
adóbírságot és késedelmi pótlékot a munkáltató terhére kell
megállapítani.
Mulasztási bírság az adókötelezettség valamely elemének a
megsértéséhez kapcsolódik. 2003. január 1-től új, hogy a bírságnak alsó
határa nincs meghatározva. Felső határa magánszemélynél 100 ezer Ft,
más adózónál 200 ezer Ft. Esetei:
- bejelentési, adatszolgáltatási kötelezettség késedelmes, hibás,
hiányos, valótlan adattartalmú teljesítése,
- bevallási kötelezettség (beleértve a vagyonszerzési
illetékkötelezettség bejelentését is) késedelmes, hibás, hiányos,
valótlan adattartalmú teljesítése,
- bejelentési, adatszolgáltatási, bevallási kötelezettség nem
teljesítése. A bírságot megállapító határozatban a teljesítésre újabb
határidőt kell kitűzni, melynek elmulasztása a bírság kétszeresével
jár,
- vállalkozói igazolványhoz, cégbejegyzéshez kötött tevékenységet,
vagy adóköteles tevékenységet adószám hiányában folytat,
- számla, egyszerűsített számla, számlát helyettesítő okmány,
nyugta
kibocsátási kötelezettség elmulasztása, vagy nem a tényleges
ellenértékről történő kiállítása,
- jogszabályokban (számviteli törvény, ÁFA törvény, SZJA törvény)
előírt bizonylatok kiállítását, könyvek, nyilvántartások vezetését
elmulasztja, vagy hiányosan, illetve az előírásoktól eltérően
teljesíti,
- iratmegőrzési kötelezettségének nem tesz eleget,
- nyilatkozattételt elmulasztja, tanúvallomást jogosulatlanul
megtagadja,
- költségvetési támogatás, adóvisszaigénylés, -visszatérítés
igénylésénél a fennálló köztartozásáról valótlan tartalmú nyilatkozatot
tesz,
- járulék fizetési kötelezettség felső határának eléréséről
valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz,
- ellenőrzést, vagy végrehajtási eljárást a megjelenési
kötelezettség
elmulasztásával, az együttműködési kötelezettség megsértésével (pl.
kért adatokat, felvilágosítást nem adja, belépést nem engedélyezi,
stb.) vagy más módon akadályozza. Az akadályoztatásért adózónak nem
minősülő magánszemély is bírságolható!
Az első két pontban említett késedelem az adott
helyzetben általában elvárható magatartás esetén kimenthető.
A hibás bevallás magánszemélynél 10 ezer, más adózónál
100 ezer forintig terjedő bírsággal sújtható.
Ha az eljárási illetéket a kötelezett felhívás ellenére
sem teljesíti, vagy nem teljes mértékben rója le, a hiányzó összeg
100%-áig, maximum 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal
sújtható.
Társasági adó előlegfeltöltési kötelezettség
elmulasztása a befizetett előleg és az adókötelezettség 90%-a közötti
különbözet alapulvételével 20%-os mulasztási bírsággal jár.
Ugyancsak 20%-os bírságot fizet, akinek előző évi
adatok alapján megállapított előlegét kérelme alapján mérsékelték, de
tényleges eredménye alapján fizetendő adója keletkezett.
Adólevonási, adóbeszedési vagy a levont, beszedett adó
befizetési kötelezettségének elmulasztása a késedelmi pótlék mellett
50%-os mulasztási bírsággal jár (késedelmes teljesítésre az 50% nem
vonatkozik).
Az adótörvényekben, vagy azok felhatalmazása alapján
más jogszabályban elírt kötelezettségek eddig nem nevesített megsértése
esetén magánszemély 50 ezer forintig, más adózó 100 ezer forintig
terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
Valamennyi bírság kiszabásánál az adóhatóság
mérlegeli a mulasztás körülményeit, különösen annak súlyát,
gyakoriságát, az adott helyzetben tőle elvárható körültekintést.
A fekete gazdaság elleni küzdelem szükségessé teszi,
hogy a bírságok mellett "intézkedések" is történjenek. Egyrészt azért,
mert a bírság emelése nem lehet határtalan, be is kell szedni, másrészt
azért, mert a jogsértő magatartás "hozama" olykor messze felülmúlja a
bírság kockázatát.
Vállalkozói igazolvány, cégbejegyzés, vagy adószám hiányában végzett
tevékenység esetén
a kiszabott mulasztási bírság mellett, annak összegéig lehetőség van a
tevékenység eszközének, ill. az árukészletnek biztosítékként történő
lefoglalására. Az erről hozott határozat azonnal végrehajtható. Ha a
bírság 15 napon belül nem kerül befizetésre, a lefoglalt ingóság
értékesítésre kerül.
Ha ugyanabban az üzletben, ugyanazon a telephelyen ismételten
mulasztják el a nyugta (számla) adási kötelezettség teljesítését,
az üzlet, helyiség éven belüli második mulasztásnál 6 napra,
harmadiknál 10 napra, negyedik és minden további alkalommal 20
nyitvatartási napra lezárhatja, tevékenységét felfüggesztheti. A
harmadik és további mulasztásnál az időnek már nincs szerepe, az
intézkedés éven túli elkövetésnél is alkalmazható.
Be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása, igazolatlan eredetű
árú forgalmazása
esetén a helyiség 12 nyitvatartási napra lezárható, a tevékenység
felfüggeszthető. Ismételt elkövetésnél a felfüggesztés időtartama 60
nap.
|