Végrehajtási eljárás, elévülés
2004.06.29. 10:58
Az adótartozás behajtása érdekében a tartozást
megállapító vagy nyilvántartó hatóság a végrehajtható okirat alapján a
végrehajtás iránt haladéktalanul intézkedik. A végrehajtási eljárás
során az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (Art),
háttérjogszabályként a Bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII.
törvény (Vht.) III.-VII. fejezetei, ha pedig ezek egyike sem tartalmaz
rendelkezést, háttérjogszabályként az Ae. rendelkezéseit kell
alkalmazni.
Végrehajtható okirat a fizetési kötelezést megállapító jogerős
hatósági határozat, önadózás esetén adózó bevallása (önellenőrzése),
adók módjára behajtandó köztartozás esetén a behajtást kérő szerv
megkeresése. Adótartozás utáni késedelmi pótlék az adótartozásra
vonatkozó végrehajtható okirat alapján hajtható végre.
A végrehajtás az említett okiratok alapján akkor
indítható meg, ha adózónak adótartozása áll fenn. Adótartozás az
esedékesség időpontjáig meg nem fizetett adó és a jogosulatlanul
igénybe vett költségvetési támogatás.
Eljáró hatóság az első fokon eljáró adóhatóság, adók módjára
behajtandó köztartozás esetén magánszemélynél a lakóhely szerint
illetékes önkormányzati adóhatóság, jogi személynél és egyéb
szervezetnél általában az illetékes állami adóhatóság. Az
illetékhivatalok mellett az önkormányzatok is igénybe vehetik a
bírósági végrehajtót.
Ha a végrehajtási cselekmény foganatosítását
követően szerez tudomást az adóhatóság adózó illetékességének
változásáról, az a már elvégzett cselekmény hatályát nem érinti.
A biztosítási intézkedés szabályozása
2003-tól átkerült az Art-be, de főbb szabályai nem változtak: ha
fennáll a még nem jogerős követelés későbbi meg nem fizetésének
veszélye, már az elsőfokú határozat alapján, vagy a fizetési határidő
letelte előtt elrendelhető a pénzkövetelés biztosítása, vagy
meghatározott dolog zárlata. A határozattal közölt intézkedés ellen
végrehajtási kifogásnak van helye.
A végrehajtási eljárás megindítása előtt fizetési
felhívás kiküldhető,
de ez kötelezően nincs előírva (az önadózás rendszeréből, a bizonylat
megőrzési kötelezettségből eredően ugyanis adózónak tudnia kell, hogy
mikor esedékes a fizetési kötelezettsége, s arra mit fizetett. Tehát
tudnia kell, ha lejárt esedékességű, végrehajtható hátraléka van).
Az adóhatóság visszatartási jogot gyakorol,
ha adózó költségvetési támogatást - beleértve az adó visszaigénylést és
adó-visszatérítést is - igényel. A jogosan kijáró összegből
visszatartja a nála nyilvántartott adó- és köztartozást, más adóhatóság
által közölt tartozást és az adózó nyilatkozatában közölt tartozást.
Erről határozatot, illetve a nyilatkozatra visszatartásról értesítést
küld ki. Ezzel a tartozás megfizetetté válik.
Ha adózó bankszámlával rendelkezik, bármely
pénzforgalmi bankszámlája ellen benyújtható azonnali beszedési
megbízás
(inkasszó), melyet a pénzintézet végrehajtható okirat csatolása nélkül
köteles teljesíteni. Garanciális szabály ugyanakkor az adózók
érdekében, hogy ha utólag megállapításra kerül, hogy az adóhatóság
mégis végrehajtható okirat hiányában - jogosulatlanul - nyújtotta be az
inkasszót, és az teljesítésre is került, a késedelmi pótlékkal azonos
mértékű kamatot fizet a leemelés napjától a visszatérítés napjáig
terjedő időre.
Munkabér letiltás esetén a munkáltató köteles a letiltásban
megjelölt összeget levonni és átutalni az adóhatóság végrehajtói letéti
számlájára, az adóst a letiltásról értesíteni, akadály esetén a
letiltást kibocsátó szervet értesíteni.
A munkabérből a nettó járandóság (szja előleggel,
nyugdíj- és egészségbiztosítási, magánnyugdíj-pénztári tagdíjjal,
munkavállalói járulékkal csökkentett munkabér) 33%-a, bizonyos
esetekben 50%-a vonható le a letiltás alapján. Mentes a végrehajtás
alól a munkabérnek az a része, mely nem haladja meg az öregségi nyugdíj
legkisebb összegét - ez nem érvényesül a gyermektartásdíj és szüléssel
járó költségek beszedése során. Korlátozás nélkül végrehajtható a
munkabérnek az a része, amely meghaladja az öregségi nyugdíj
legalacsonyabb összegének ötszörösét.
Ha a munkabér letiltására több jogcímen kimutatott
követelések alapján kerül sor, a kielégítési sorrendet jogszabály
határozza meg. Ilyenkor a sorrendben előbb álló követelés és járulékai
teljes kielégítése után lehet csak a sorrendben hátrébb álló követelést
kielégíteni.
Nyugellátásból is legfeljebb 33%-ot lehet levonni,
de a gyermektartásdíj és a jogalap nélkül felvett nyugellátás, illetve
több letiltási jogcím esetén terjedhet a levonás a nyugdíj 50%-ig.
(Természetesen nyugdíjból történő levonásnál is érvényesül az öregségi
nyugdíj legkisebb összegének mentesen hagyása). Árvaellátásból csak a
jogalap nélkül felvett árvaellátást lehet levonni, 50% erejéig.
Más juttatásból és járandóságból történő levonás szabályait, a
végrehajtás alól mentes járandóságokat a Vht szabályozza.
Ha a hitelintézet, munkáltató, egyéb kifizető úgy
teljesít kifizetést, hogy a letiltást nem érvényesíti, az adóhatóság
határozattal kötelezi a levonni elmulasztott összeg megfizetésére és
azt tőle hajtja be.
Ingó végrehajtás során az adós birtokában, őrizetében lévő
mindazon ingóságok lefoglalhatók, melyekről valószínűsíthető, hogy az
adós tulajdonában van. Vita esetén az adósnak kell bizonyítani, hogy az
nem az ő tulajdona. Kétség esetén a vagyontárgy lefoglalható, a
tulajdonosként megjelölt érdekeltet pedig a foglalási jegyzőkönyvben
kell tájékoztatni az igényper lehetőségéről.
A foglalást addig kell folytatni, amíg a követelés
és járulékai erejéig teljes fedezet teremtődik. A vagyontárgyak
foglalásának sorrendjét a végrehajtó szabadon állapítja meg,
gyakorlatban leginkább az értékesíthetőség szempontja alapján. A
lefoglalt vagyontárgyakat, és a foglalás alól mentesen hagyott
vagyontárgyakat foglalási jegyzőkönyvben kell felsorolni. Értéküket
becsléssel kell megállapítani, melyet a végrehajtó, szükség esetén
szakértő becsüs végez, a piaci érték alapulvételével.
Nem lehet lefoglalni a törvényben végrehajtás alól
mentesített vagyontárgyakat. Itt kell megjegyezni, hogy a pénzügyi
intézménynél elhelyezett betét, takarékbetét 2001. évtől már
végrehajtás alá vonható, némi korlátozással.
Egyes ingóságok lefoglalására (nemesfémek, ékszerek,
készpénz, üzletrész, gépjármű, muzeális értékek) speciális szabályok
vonatkoznak.
Az adóvégrehajtásban speciális szabállyal bír az
üzemi gépjármű foglalás. Ha a foglalás az üzleti tevékenységhez
szükséges gépjárműre irányul, a végrehajtást az adóvégrehajtó a
törzskönyv lefoglalásával foganatosítja, s ha ezt követő 6 hónap múlva
sem rendeződik a tartozás, kerülhet sor a gépjármű lefoglalására.
A lefoglalt ingóságot az adós őrizetében kell
hagyni, aki azt az állag sérelme nélkül rendeltetésszerűen
használhatja, de el nem idegenítheti és nem terhelheti. Ha az adós a
lefoglalt vagyontárgyat mégis elhasználja, elzálogosítja, elidegeníti,
megsemmisíti, vagy a végrehajtás alól más módon elvonja, bűncselekményt
követ el!
Ha valószínű, hogy a lefoglalt ingóságot az adós nem
fogja megőrizni, rendelkezési jogától meg kell fosztani, az ingóságot
zár alá kell venni. Ennek két formája lehet: egy külön helyiségben,
tárolóban lezárni és lepecsételni, vagy a lefoglalt ingóság megőrzésére
zárgondnokot kell kijelölni.
Az adós tulajdonában lévő ingóság harmadik
személynél is lefoglalható (kölcsönadott, bérbe adott, letétbe
helyezett, stb. dolgok).
Ha az adósnak harmadik személlyel szemben követelése
van, vagy olyan szerződést kötött, amelyből később követelése
keletkezik, a követelést a harmadik személynél le lehet foglalni. Ilyen
esetben a harmadik személyt az adóhatóság nyilatkoztatja a követelés
elismeréséről, esedékességéről, jogi helyzetéről - és a követelés
elismerésétől kezdve a követelést sem az adós, sem más személy javára
nem teljesítheti, csak a végrehajtói letéti számlára utalhatja. Ha ezt
elmulasztja, a követelés mértékéig felelős a tartozásért. Ennek
érvényesítése az adóhatóság határozatával történik.
A végrehajtó a lefoglalt ingóság értékesítése iránt
a foglalástól számított 30 nap elteltével haladéktalanul intézkedik (a
30 nap egy türelmi idő az esetleges önkéntes fizetésre). Határidőben
benyújtott igényper esetén annak jogerős befejezése után lehet az
értékesítésről intézkedni. Romlandó dolgot haladéktalanul értékesíteni
kell.
Az ingóértékesítés fő formája az ingóárverés. Ehhez
a végrehajtó árverési hirdetményt állít ki, kézbesíti a feleknek és az
árverés helye szerinti önkormányzat jegyzőjének, s a hirdetmény
kifüggesztéséről az adóhatóság hirdető tábláján is gondoskodik
(árverést megelőző 5. napig, de legalább 15 napon át).
Árverezéskor az adós meghatározhatja az ingóságok
árverezésének sorrendjét. Ha nem élt ezzel a jogával, az ingóságok a
foglalási jegyzőkönyv sorrendjében kerülnek árverezésre. Kikiáltási ár
a becsérték. Ha ezen az áron az ingóságra vevő jelentkezik, a
kikiáltási árat feljebb, ha vevő nem jelentkezik, a kikiáltási árat
fokozatosan lejjebb kell szállítani. Ez utóbbi azonban a becsérték
egynegyedéig történhet. A vevő a teljes vételárat készpénzben, azonnal
köteles kifizetni.
Ingatlan végrehajtás elrendelésére akkor kerülhet sor, ha az
adótartozás az 500 ezer forintot meghaladja, vagy a tartozás a
lefoglalt ingatlan értékével arányban áll (pl. kisebb értékű zártkert
esetén).
A lakásigény mértékének felső határát meg nem haladó
nagyságú lakás - amennyiben az az adós és a vele együtt élő közeli
hozzátartozók lakhatását szolgálja - csak akkor vonható végrehajtás
alá, ha a végrehajtás más formái eredménytelenek.
Az ingatlan végrehajtást elrendelő határozat a
kézbesítéssel jogerőssé válik, ellene azonban végrehajtási kifogásnak
van helye. A végrehajtási kifogás jogerős elbírálásig nincs helye az
ingatlan értékesítésének, de a földhivatal a határozat alapján
széljegyzi a végrehajtási jogot.
Az ingatlan végrehajtást elrendelő jogerős
határozatot az adóhatóság megküldi a földhivatalnak, amely a megjelölt
ingatlanra a végrehajtási jogot soron kívül bejegyzi. A bejegyzés a
földhivatal határozatával történik, melynek végrehajtói kézhezvételét
követő 45 nap után, de még 3 hónapon belül tűzhető ki az árverés
időpontja. Nem lehet értékesíteni az ingatlant, ha arra a végrehajtási
jog bejegyzését követően (a végrehajtói kézhezvételt követő 8 napon
belül) igénypert indítottak.
A becsértéket a végrehajtó állapítja meg, az
önkormányzattól bekért adó- és értékbizonyítványt is figyelembe véve. A
becsértéket a végrehajtó közli az adóssal és mindazokkal, akiknek az
ingatlanon valamilyen bejegyzett joguk van. A közlés ellen az adós és a
behajtást kérő (behajtásra kimutatott tartozás esetén) 8 napon belül
végrehajtási kifogást terjeszthetnek elő.
Az ingatlant főszabályként árverésen kell
értékesíteni. Az árveréshez készített hirdetményt az adóhatóság hirdető
tábláján legalább 15 napon át, az árverést megelőző 5. napig
kifüggesztve kell tartani.
Ingatlanra az árverezhet, aki a becsérték 10%-át a
végrehajtónál letétbe helyezte, ha ingatlanszerzéséhez külön engedély
szükséges (például külföldiek), akkor azzal rendelkezik. Nem árverezhet
az adós, a végrehajtó és a végrehajtó közeli hozzátartozója.
Kikiáltási ár a becsérték. Ha ezen az áron az
ingóságra vevő jelentkezik, a kikiáltási árat feljebb, ha vevő nem
jelentkezik, a kikiáltási árat fokozatosan lejjebb kell szállítani. Ez
utóbbi azonban a becsérték feléig történhet (lakóingatlannál 70%-áig,
ha az adós legalább 6 hónapja lakja és más lakással nem rendelkezik). A
vevő a teljes vételárat készpénzben, az árveréstől számított 15 napon
belül köteles kifizetni, ha elmulasztja, előlegét elveszíti. Indokolt
esetben a vételár megfizetésére 2 hónapig terjedő halasztás adható.
Az adóhatóság az adóssal kikiáltási áron egyezséget
köthet olyan ingatlanok tulajdon- vagy kezelői jogára, amely valamely
állami vagy önkormányzati feladat természetbeni ellátását szolgálja.
Ehhez a Pénzügyminisztérium, illetve az önkormányzati képviselő
testület jóváhagyására is szükség van.
Ingó- és ingatlan árverés sikertelensége esetén,
vagy ha a becsérték megállapítása és az árverés között végrehajtás
szüneteltetése, felfüggesztése, igényper miatt 3 hónapnál több idő telt
el, az adóvégrehajtó a becsértéket módosíthatja.
Ha ingatlan végrehajtására a tartozás összege, vagy
ingatlan értékéhez viszonyított aránytalansága miatt nincs lehetőség,
az adóhatóság az adós ingatlanán határozattal jelzálogjog
bejegyzését rendelheti el.
A határozat a kézbesítéssel jogerőssé válik, ellene azonban
végrehajtási kifogásnak van helye. A végrehajtási kifogás jogerős
elbírálásáig a földhivatal széljegyzi a végrehajtási jogot, majd a
jogerőre emelkedésről szóló értesítés alapján soron kívül bejegyzi a
jelzálogjogot.
A végrehajtási eljárás során érvényesíthető
jogorvoslatokat az Adóigazgatási eljárás ügyleírása tartalmazza.
Az adóhatóság kérelemre, vagy hivatalból
felfüggesztheti a határozat végrehajtását, ha annak megváltoztatása,
vagy megsemmisítése várható.
Szünetel a végrehajtás a fizetéshalasztás,
részletfizetés időtartama alatt (amíg azt teljesítik), vagy ha a
mérséklési, fizetési kedvezmény iránti kérelmet jogerősen még nem
bírálták el (ez csak az első ilyen kérelmére érvényes, az ismétlésekre
már nem), illetve ha adózó meghalt, megszűnt - az adó megfizetésére
határozattal kötelezett személyt megállapító határozat jogerőre
emelkedéséig.
Az adótartozás végrehajtásához, költségvetési támogatás
(beleértve az adó visszaigénylést, adó visszatérítést is) kiutalásához
való jog elévül az esedékesség naptári évének utolsó napjától
számított 5 év elteltével (végrehajtási jog elévülése). Ezt
követően önkéntesen teljesíthető befizetés, de a végrehajtással már nem
kényszeríthető ki.
Amennyiben az adóhatóság végrehajtási cselekményt
foganatosított, az elévülés 6 hónappal meghosszabbodik. Az elévülést
meghosszabbítja a végrehajtás felfüggesztésének, fizetési halasztásnak,
részletfizetésnek, törvényben biztosított fizetési kedvezménynek, és a
feltételhez kötött adómentességnek az időtartama. Az ingatlanra
bejegyzett jelzálogjog az elévülés nyugvása szempontjából a
végrehajtási eljárás felfüggesztésével egy tekintet alá esik.
A törvény záró rendelkezések között jeleníti meg a diákhitel
törlesztéséhez
kapcsolódó eljárási szabályokat. Ez 2003. január 1-től lényegesen
leegyszerűsödött. A törvény nem hárít adózatási feladatokat a
kifizetőkre, munkáltatókra. A hiteltörlesztő közvetlenül a Diákhitel
Központ Rt-nek fizeti a törlesztést. Az adóhatóság adatot szolgáltat az
Rt-nek a törlesztés alapjába számító jövedelmekről, a nem fizetőktől
pedig a tartozást adók módjára behajtja.
|