Baromfi : A baromfitartás technológiai követelményei az Európai Unióban |
A baromfitartás technológiai követelményei az Európai Unióban
2004.07.13. 21:46
Ebben
a régióban bonyolódik le a nemzetközi tojás kereskedelem jelentős
része, annak ellenére, hogy az EU tojástermelése csak mintegy 1,20
%-kal haladja meg a fogyasztást.
A hazai baromfiszektor exportjának döntő többsége az EU országaiba
irányul. Magyarország 1992-től a Európai Unió társult tagjaként a
baromfitermékek kivitelére kedvezményes kvótát kapott, melynek
kihasználása közel 100 %-os. A magyar baromfitermék export az Uniós
termelésnek cca. 1%-a, de így is a harmadik országokból származó
bevitelnek majdnem a felét adja.
Az Európai Unióban a fogyasztók egy része nagyon környezettudatos.
Ők kezdetben állatvédelmi szervezetek, később más társadalmi áramlatok
segítségével fokozódó politikai nyomást gyakoroltak a kormányzatokra
céljaik elérése érdekében.
Az etikus magatartás az állatok jó közérzetét igyekszik elősegíteni.
Az Európai Közösség tagállamaiban már nem is az állatvédelem szót
használják, hanem az angolban animal welfare, a németben a Wohlbefinden,
a franciában bien-etre kifejezéseket, amelyek megközelítően az
állai jólét kifejezéssel fordíthatók magyarra.
Az állatvédelem kifejezés az Európai Közösségnek unióvá válását
megalapozó, 1992-es Maastrichti Egyezmény záróokmányához csatolt 24.
függelékében is szerepel: "A konferencia felkéri az Európa Parlamentet,
a Tanácsot és a Bizottságot, valamint a tagországokat, hogy az egységes
agrárpolitika, a közlekedés, a belkereskedelem és a kutatás terén
dolgozzanak ki és vezessenek be közös jogi szabályozást az állatok
jólétének követelményeiről és ezek költségeit teljes egészében
fedezzék". Ennek eredményeként az EU számos állatvédelmi jogszabályt
alkotott a gazdasági haszonállatokra vonatkozóan.
A világ nyugati felében az állatvédelem nem csupán a nagyvárosi
településeken tartott, ún. társállatok problematikájával foglalkozik,
hanem kiterjed a haszon- és a vadon élő állatokra is. A legtöbb
nyugat-európai országban állatvédő társaságok alakultak és működnek. A
cambridge-i egyetem állatorvosi karán több éve önálló állatvédelmi
tanszék alakult. A legtöbb EU tagállamban a témakört az
állatorvosképzésben a kötelező tantárgyak sorában oktatják.
Az állati jólét és az állatitermék-előállítás kölcsönhatásban
vannak. Az állat-egészségügyi statisztikák szerint a veszteségek döntő
részét a helytelen tartás, takarmányozás és egyéb technológiai
ártalmak, illetve hatásukra fellépő, fakultatív patogén kórokozók
kiváltotta betegségek idézik elő. Az állatkímélő tartástechnológiák és
állatszállítások bevezetésével és törvényi szabályozásával az EU-ban
mérséklődtek a veszteségek. Az állatvédelem térhódítása mindezeken túl
azzal az előnnyel jár, hogy a helytelen tartási, takarmányozási
technológiák és környezeti ártalmak okozta egészségkárosodások
megelőzésére kevésbé kell gyógyszereket alkalmazni. Ezzel csökkenthető
az élelmiszerekben a gyógyszermaradványok előfordulásának kockázata. Az
állatvédelem tehát egyúttal humánegészségügyi érdek.
E törekvések eleinte a ketreces tojótyúktartás bizonyos technológiai
elemeinek törvényi szabályozására terjedtek ki. Ennek következtében az
Unióban állatvédelemmel, állati jóléttel kapcsolatos első
jogszabályokban rögzített követelmények a baromfitenyésztésben kerültek
kidolgozásra (88/166 EGK). Ez az irányelv megállapította a tojótyúkok
ketreces tartásának minimális követelményeit.
Az ET 1978. február 20-án európai egyezményt fogadott el az állatok
védelméről a mezőgazdasági állattartásban. Az Európai Közösség úgy
csatlakozott az egyezményhez, hogy azt a 923/1978.(VII.19.) sz. alatt
irányelvként kihirdette. Az egyezmény rendelkezik az állatok tartásáról
és ellátásáról, kiemelten az iparszerű állattartás keretei között.
A jogszabály hatályát 1992-ben bővítették. Alapvető követelményeket
írtak elő a haszonállatok tartására. Ezeket nemcsak az iparszerű-,
hanem minden állattartási technológiára kiterjesztették.
Az iparszerű tartás fogalmát az jellemzi, hogy az állatok olyan
számban, olyan körülmények között, olyan teljesítménykényszer alatt
állnak, amelyben jó közérzetük fenntartása rendszeres gondoskodást
igényel. Ezzel együtt minden szükségtelen fájdalmat, szenvedést vagy
kínzást el kell kerülni. Követelmény a faji sajátosságoknak megfelelő
tartás, és tilos minden olyan tartási mód, amely az állatnak szenvedést
vagy sérülést okozna. Tilos az állatok mozgási szabadságának
korlátozása, az istállókban szavatolni kell a kedvező környezeti
feltételeket.
A tojótyúkok ketreces (battériában) tartása a tojástermelés
legelterjedtebb formája a Közösségben. Rendkívül hozzájárul az ágazat
kiemelkedő termelékenységéhez. A tartásnak ez a formája mégis az
állatok szükségtelen és túlságos szenvedésével járhat.
Az egyes tagállamokban a tömegesen tartott állatok védelmére hozott
jogi előírások különbözősége a versenyfeltételeket módosíthatja, és
ezáltal a tojás és a baromfi közös piacszervezésének zökkenőmentes
működését akadályozhatja. Ezért elsődleges jellemzők megállapítására és
valamennyi belterjes tartási rendszerre vonatkozó, közös minimális
követelmények megállapítására volt szükség a piac kielégítő működésének
lehetővé tétele érdekében. Ennek megfelelően közösségi intézkedéseket
hoztak a ketrecben tartott tojótyúkokra vonatkozóan.
A tojótyúkok ketreces tartásának szabályozása először a 113/1986.
EGK irányelvben történt meg, de ezt az Európa Bíróság hatályon kívül
helyezte. Két évvel később lépett életbe a 166/1988. sz. EGK irányelv,
amely minimális követelményeket állapít meg a ketrecben tartott
tojótyúkok védelmére vonatkozóan. Ezt a direktivát az Unió Tanácsa
2003. január 1-vel hatályon kívül helyezte, helyébe a 74/1999. sz.
irányelv lépett. (Ez nem vonatkozik a 350 db-nál kevesebb tyúkot,
illetve csak tenyészállatokat tartókra, ott a 98/58/EC direktiva
alkalmazandó).
A tagállamok gondoskodnak arról, hogy a Közösségben történő
használatra újonnan (az irányelvben meghatározott időponttól kezdve)
épített minden ketrec megfelel az alapkövetelményeknek:
Minimális követelmények 2003. január 1-től a nem tökéletesített
ketrecrendszerben történő tartásnál:
1. Legalább 550 cm2-es tényleges, szabadon használható
ketrecterületet kell biztosítani minden egyes tojótyúk számára.
2. Korlátozás nélkül használható etetővályúval kell felszerelni a
ketrecet, melynek hossza állatonként minimálisan 10 cm legyen.
3. Amennyiben szopókás itatók vagy itatócsészék nem állnak
rendelkezésre, minden egyes ketrecben az etetővályúval azonos
hosszúságú itatóvályút kell biztosítani. Ahol itató pontok
biztosítják a vízellátást, legalább két szopókás itatónak vagy
itatócsészének kell lennie minden egyes ketrecen belül.
4. A ketrecek minimális magasságának legalább 40 cm-nek kell lennie
a ketrec alapterületének legalább 65%-ában, valamint sehol sem lehet
alacsonyabb 35 cm-nél.
5. A ketrecek padozatát úgy kell kialakítani, hogy az elősegítse a
láb karmainak egyenes állását. A padló lejtése nem haladhatja meg a
14%-ot vagy a 8 o-ot. Amennyiben a padozat anyagaként nem négyszögletes
dróthálót használnak, megengedhető ennél nagyobb lejtés is.
6. A ketrecek kialakítása során felhasznált anyagoknak és
konstrukciónak olyannak kell lennie, hogy az állatokat óvja a
sérüléstől.
7. A ketrec nyílásának mérete és tervezése tegye lehetővé egy
felnőtt tyúk kivételét szükségtelen fájdalom vagy sérülés okozása
nélkül.
8. A ketreceknek kielégítően felszerelteknek kell lenniük ahhoz,
hogy az állatok kiszabadulását megakadályozzák.
9 Minden állatnak biztosítani kell megfelelő, tápláló és higiénikus
takarmány- és állandó ivóvízforrást, kivéve gyógyító vagy megelőző
kezelések esetén.
10. Az állattartó épület hőszigetelése, fűtése és szellőzése
biztosítsa a légmozgást. A hőmérsékletet, a relatív páratartalmat, a
gáz- és por koncentrációt olyan szinten kell tartani, amely nem
ártalmas az állatok számára.
11. Mesterséges világítás alkalmazása esetén, a tojótyúkoknak
megfelelő pihenési periódust
kell beiktatni a nap folyamán, amikor a világítás intenzitását oly
módon kell csökkenteni, hogy számukra a nyugodt pihenés biztosítható
legyen.
12. Az állatokat megfelelő számú, a tojótyúkokról és a használt
technológiai rendszerről kellő ismerettel és tapasztalattal rendelkező
személyzetnek kell gondoznia.
13. Az állományt legalább naponta egyszer meg kell tekinteni, és
ehhez kielégítő fényforrásnak kell rendelkezésre állnia, amelynek
fényerőssége elegendő minden egyes állat láthatóságához, valamint ha
szükséges alapos vizsgálatához.
14. Három ketrec sornál többet tartalmazó elhelyezési rendszer csak
abban az esetben alkalmazható, ha megfelelő rendszabályok és módszerek
lehetővé teszik az összes sor nehézség nélküli megszemlélését.
15. Olyan állatok esetén, melyek nem tűnnek egészségesnek, beleértve
a magatartásbeli változásokat is, lépéseket kell tenni az ok
kiderítésére és megfelelő gyógykezelést kell
alkalmazni (kezelés, elkülönítés, selejtezés vagy a környezeti
tényezők javítása). Amennyiben az ok valamely termelőegységen belüli
olyan tényező, amelynek azonnali kijavítása nem elengedhetetlen, ezt az
okot az állattartó hely kiürítése után és az újabb állomány
betelepítése előtt kell megszüntetni.
16. Minden, az állatok egészsége és jóléte szempontjából
nélkülözhetetlen automatikus berendezést legalább naponta egyszer
ellenőrizni kell. Hiányosságok feltárása esetén, ezeket
azonnal ki kell javítani, vagy ha ez nem megvalósítható, a hiba
elhárításáig meg kell tenni a
szükséges lépéseket az állatok egészsége és jóléte védelmének
érdekében. Az etetés és a megfelelő környezet fenntartására alternatív
megoldásoknak kell rendelkezésre állniuk, melyek az esetleges
meghibásodások alkalmával használhatók.
Figyelmeztető riasztó rendszert kell felszerelni, amely a gépi
szellőztetési rendszer üzemzavara esetén lép működésbe.
17. A ketrecnek az állatokkal érintkezésbe kerülő részeit alaposan
meg kell tisztítani és fertőtleníteni minden egyes alkalommal a ketrec
kiürítése után és az új állomány betelepítése előtt. Az állatok
benntartózkodása alatt a ketrec felületeinek, valamint minden
berendezésnek kielégítő tisztaságúnak kell lennie.
18. A ketreceket megfelelő karom rövidítő eszközökkel kell
felszerelni.
A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy 2012. január 1. hatállyal
megtiltják az ilyen ketrecekben történő nevelést. Ezenkívül 2003.
január 1. hatállyal az ilyen ketrecek nem gyárthatók és először nem
alkalmazhatók.
Az alternatív rendszerekre vonatkozó előírásokkal az irányelv 3.
cikkelye, míg a feljavított ketrecekkel a 6. cikkely foglalkozik.
Ezekhez a technológiákhoz megfogalmazott előírások a hagyományos
ketrecekhez képest jelentős különbségeket mutatnak
Az Európai Unióhoz való csatlakozás keretében a jogharmonizációs
folyamat részeként
Magyarországon megszületett az állatvédelmi törvény valamint
végrehajtási rendeleteinek egy része.
Az állatok tartásának állatvédelmi követelményeit tartalmazó
rendelet előírásai megegyeznek a fent leírt közösségi szabályokkal. Az
új állattartó telepek kialakítása csak ezen előírások alapján
történhet, a már meglévő telepeknek a ketreces tojótyúk tartásra
vonatkozóan 2009. január1-től kell megfelelniük az előírásoknak.
Az állatok szállítására vonatkozóan az Állategészségügyi Szabályzat
rendelkezései az irányadóak, állatszállítás előtt, azaz a berakodást
megelőzően az állatorvos köteles ellenőrizni, hogy a szállítójármű és a
rakodási hely megfelel az előírt feltételeknek, illetve, hogy az
állatok szállíthatóak-e.
|