Adómértékek, adómentességek
2004.07.14. 10:05
Termékimport esetén
a vámhatóság a vámérték, az első belföldi rendeltetési helyig felmerülő
járulékos költségek (pl. biztosítási és fuvarozási költségek), valamint
a termékimporthoz kapcsolódóan kivetett vámok, illetékek (statisztikai
illeték) és más kötelező jellegű befizetések (pl. fogyasztási adó)
együttes összege után veti ki az általános forgalmi adót az
importálóra. Az adó mértéke szempontjából nincs különbség aközött, hogy
egy termék import miatt, vagy belföldi értékesítés miatt von maga után
általános forgalmi adót: abban az esetben, ha a termékimport nem mentes
az adó alól, a terméktől függően az említett együttes összeg, mint
adóalap 25, 12, illetve 0 %-a lesz az adó.
Mentes
az adó alól (azaz még csak 0 %-os adómértéket sem kell rá alkalmazni)
általában az a termékimport, amely vámmentes, kivéve pl. ha a
vámmentesség kérelemre lett engedélyezve, vagy a vámmentesség a
származási országtól, a pénzügyi elszámolás módjától függ; ha a
termékimport a gazdasági társaságnál nem pénzbeli betétet (apportot)
fog képezni, vagy a gazdasági társaság részére befizetett pénzbeli
betét felhasználásával valósult meg, stb. Mentes az adó alól az utas-
és ajándékforgalmi vámkedvezményben részesülő termékimport. Végül
mentes az adó alól a szabályszerűen árutovábbítás, raktározás,
ideiglenes behozatal, aktív feldolgozás (azaz belföldi bérmunka)
jogcímén vámkezelt termékimport, hiszen forgalmi adót elsősorban azután
a termék után illik kivetni, amely a belföldi forgalom részévé is válik.
Az adó alapja
termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál főszabály szerint a
teljesítés ellenértéke, amelybe beletartozik minden, amit a
teljesítésre kötelezett adóalany akár a megrendelőtől, akár egy
harmadik személytől kap, vagy kapnia kell, természetesen csak akkor, ha
az a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás teljesítésével közvetlenül
kapcsolatba hozható. Így az adó alapjának részét fogják képezni az árat
közvetlenül befolyásoló költségvetési támogatások is (pl. fogyasztói
árkiegészítés, egyes gyógyszer árát befolyásoló támogatások),
függetlenül attól, hogy az adóalany ezt nem a megrendelőtől kapja.
Eleve nem tartozik az adó alapjába az árleszállítás, árengedmény címen
elengedett összeg, de csak utólag fogja csökkenteni az adó alapját az
árcsökkentés, árengedmény címén, vagy a teljesítés meghiúsulása miatt
visszatérített összeg, illetve a visszavett göngyöleg betétdíja, amit
az adóalany helyesbítéssel rendezhet.
Abban az
esetben, ha az ellenérték nem pénzben kifejezett (pl. csere), az adó
alapját az ellenértékül szolgáló termék, illetőleg szolgáltatás ÁFA
nélküli forgalmi értéke határozza meg, azaz a terméknek
(szolgáltatásnak) az az ára, mely független felek között - normális
piaci körülmények között - általában elérhető lenne. Részben pénzben
kifejezett ellenértéknél - logikusan - az ellenérték nem pénzbeli
részének ÁFA nélküli forgalmi értékét és a pénzbeli részt össze kell
adni az adó alapjának kiszámításához.
A
bizományos és megbízója közötti termékértékesítésnél az adó alapja a
megbízás "irányától" függ. Amennyiben a megbízó a termék eladásával
bízza meg a bizományost, a köztük lévő értékesítés (azaz amikor a
megbízó értékesíti a terméket a bizományosnak) adóalapjába a
bizományosi díj nem tartozik bele. Vételi megbízásnál (azaz akkor,
amikor a bizományos értékesíti a "megrendelt" terméket megbízója felé)
a termék ellenértéke (értéke) mellett a bizományosi díj is része lesz
az értékesítés adóalapjának.
Az ellenérték
helyett a termék/szolgáltatás ÁFA nélküli forgalmi értéke határozza meg
az adó alapját akkor, ha a felek által meghatározott ellenérték a
forgalmi értékhez képest aránytalanul alacsony és a termékértékesítés
címzettje, szolgáltatás igénybe vevője pl. az adóalany jelenlegi és
volt tulajdonosa, anyavállalata, leányvállalata, társult vállalkozása,
az adóalannyal munkaviszonyban (ehhez hasonló jogviszonyban) álló
személy, az adóalany vezető tisztségviselője, felügyelőbizottsági
tagja, könyvvizsgálója, illetőleg az adóalanynak, vagy a felsoroltaknak
a közeli hozzátartozója. Magyarul az egymástól nem független felek
közti ügyletek alacsony ellenértéke a forgalmi érték figyelembe vételét
vonja maga után. Kivétel ez alól, ha az ellenértéket kötelező jelleggel
törvény, vagy kormányrendelet írja elő.
Ugyancsak
a forgalmi érték fogja meghatározni az adóalapot azon ingyenesen
végzett szolgáltatásnyújtásoknál, ahol az adófizetési kötelezettség a
tevékenység végzéséhez kapcsolódó levonható adó miatt keletkezett.
Elsősorban
a forgalmi érték lesz a kiindulópont azon termékértékesítéseknél is,
ahol az adófizetési kötelezettséget nem a termék ellenérték fejében
történő átengedése, hanem a termékhez kapcsolódó levonható adó
eredményezte, ha pedig a forgalmi érték nem határozható meg, a termék
előállítási költsége az irányadó. Amennyiben az adót a saját
vállalkozásban megvalósuló beruházás, mint termékértékesítés után
fizeti a beruházó, az adó alapja a tárgyi eszköz (használatba
vételkori) előállítási költsége.
A fent leírtakon
túl az adó alapjába beletartoznak az ÁFA-n kívüli adók és más, az árat
közvetlenül befolyásoló kötelező jellegű befizetések (pl. fogyasztási
adó, környezetvédelmi termékdíj). Ugyancsak a termékértékesítés
(szolgáltatásnyújtás) adóalapjának részét fogják képezni, így azzal
együtt, azonos adómértékkel adóznak a teljesítéshez járulékosan
kapcsolódó költségek (pl. biztosítási, fuvarozási költségek),
természetesen csak akkor, ha ezek a költségek (tevékenységek) a
termékértékesítés (szolgáltatásnyújtás) mint főtevékenység teljesítését
elősegítik, illetve kiegészítik. Például egy csomagküldő szolgálattal a
vevő elsődlegesen a termék értékesítése miatt köt szerződést, önmagában
a szállítás (termék nélkül) nem érdekelné, de a teljesítéshez a termék
leszállítása is hozzátartozik: ilyenkor a szállítási költség beépül a
termék adóalapjába és ahelyett, hogy a termék eladása és a szállítási
szolgáltatás külön-külön, a saját adómértékével adózna, a szállítási
szolgáltatás a termékértékesítés részeként (annak adóalapjában), annak
adómértékével adózik.
Ha az adóalapot külföldi
fizetőeszközben fejezték ki, a forintra átszámítás az adófizetési
kötelezettség keletkezése napján (meghatározott esetekben a halasztás
lejárta napján, bizonylat kibocsátása napján) érvényes MNB árfolyamon
történik. Nem jegyzett devizák esetén az átszámítás 2003. január 1-től
euró árfolyamon történik.
Termékimport esetén azt
az adómértéket kell figyelembe venni, ami a belföldi forgalom számára
történő vámkezelésre irányuló árunyilatkozat elfogadásának, illetve a
"belföldiesítő" vámkezeléssel egy tekintet alá eső vámhatósági
intézkedésre okot adó körülmény keletkezésének napján érvényes.
A felszámítandó adó mértéke főszabály
szerint az adó alapjának 25 %-a.
Az ÁFA - törvény 1. számú mellékletének I. részében felsorolt termékek
és szolgáltatások után a fizetendő adó az adó alapjának 12 %-a
(pl. élő állatok, élelmezésre alkalmas hús, tejtermékek, élelmezési
célú állati eredetű élelmiszerek, élelmezési célú zöldségek és
gyümölcsök, tea, gabonafélék, malomipari termékek, cukoráruk, stb.).
0 %-os
adókulcs alá tartoznak az ÁFA - törvény 1. számú mellékletének II.
részében felsorolt termékek (pl. emberi gyógyszerek, humán gyógyszerek
alapanyagai, több kémiai anyag, közoktatásban használt tankönyv és
CD-ROM, fehér bot és több Braille-eszköz vakoknak, biodízel, stb.). O
%-os adómértéket kell alkalmazni termékexportnál, a termékexporttal egy
tekintet alá eső termékértékesítéseknél, illetőleg a nemzetközi
közlekedéshez és a termékek nemzetközi forgalmához kapcsolódó
értékesítéseknél és szolgáltatásnyújtásoknál is.
Termékexport az
a termékértékesítés, melynek közvetlen következményeként a terméket
legkésőbb a teljesítés hónapját követő hatodik hónap végéig a
vámhatóság - végleges rendeltetéssel - külföldre kilépteti.
Termékexporttal egy tekintet alá esik pl. az a termékértékesítés,
melynek közvetlen következményeként a terméket a vámhatóság
vámszabadterületre, tranzitterületre, közvámraktárba kilépteti.
Nemzetközi közlekedéshez és termékek nemzetközi forgalmához közvetlenül
kapcsolódó termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások, pl. a tranzit
személy- és teherközlekedés; a személyközlekedés, ha az indulási vagy a
célállomás külföld; a termékimporthoz és termékexporthoz kapcsolódó
teherközlekedés; a vámszabad-területek speciális jogállásából fakadóan
egyes termékértékesítések és az azokhoz kapcsolódó teherközlekedés; a
NATO Biztonsági Beruházási Programhoz, illetőleg a PRAHE-, ISPA-,
SAPARD - programokhoz kapcsolódó, igazolt értékesítések és
szolgáltatások.
A termékek, szolgáltatások besorolása
az Art-ben került szabályozásra. Eszerint termékek esetében a
Kereskedelmi Vámtarifa 2002. július 31-én hatályos, szolgáltatások
esetén a KSH Szolgáltatások Jegyzékének 2002. szeptember 30-án,
építmények esetén a KSH Építmények Jegyzéke 2002. július 31-én, minden
más esetben a KSH 2002. szeptember 30-án érvényes besorolási rendjét
kell irányadónak tekinteni.
Tárgyuknál fogva
mentesek az adó alól (azaz O %-os adókulcs alkalmazásának sincs helye)
az ÁFA - törvény 2. számú mellékletében szereplő értékesítések és
szolgáltatás-nyújtások (pl. földterület értékesítése, bérbeadása;
lakóingatlan értékesítése - kivéve az építés befejezése előtti
értékesítést, valamint az építés befejezését követő első értékesítést;
diákotthoni ellátás; pénzügyi szolgáltatások zöme; lakóingatlan
bérbeadása; közigazgatás; tudományos rendezvények lebonyolítása;
oktatás; kulturális szolgáltatás, stb.).
|