hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szerkesztőség
Tartalommal kapcsolatos kérdéseit, észrevételeit, esetlegesen közlésre szánt anyagait, ötleteit, kérem juttassa el hozzám!

Levél küldése

Hirdetések feladása

Megjelentetésre szánt anyagok beküldése
 
Secal-projekt élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos füzetei
Secal-projekt élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos füzetei : 27.füzet Kríziskommunikáció

27.füzet Kríziskommunikáció

  2004.03.24. 12:27


27. Füzet


Kríziskommunikáció



A kommunikáció

A krízishelyzet súlyosbodása részben a kommunikáció minőségétől függ. Egy krízishelyzetben várakozás vagy reagálás lehet a döntés, bármelyik is legyen a választás szükséges a magyarázat, a párbeszéd, a kommunikáció, melynek további kihatása van a krízisre; enyhítheti, vagy súlyosbíthatja azt.

Krízishelyzetben a szereplők sokkal érzékenyebbek:

  • Egy nem megfelelő, ügyetlen beszéd tovább nehezítheti a szituációt,

  • Egy jól megválasztott beszéd viszont visszaadhatja a fogyasztók bizalmát.


Mind a krízishelyzet, mind a kommunikáció indulatokat válthat ki.

Általában a kommunikáció, de különösen a kríziskommunikáció területén a kommunikációs eszközök jelentősen megváltoztak. Sokáig csak a beszéd állt rendelkezésre, a beszélő képessége nagymértékben meghatározta a kommunikáció minőségét. Az írott szövegek alkalmazása tovább növelte az átadott információk hitelességét, lehetőséget biztosított az információk bizonyos szempontok szerint történő osztályozására (igaz, hamis, nem teljes stb.)

Az információ átadás eszközeinek fejlődésével újabb elemek léptek be a kommunikációba, úgymint a telefon, rádió, televízió, Internet, amelyek valós idejű, késedelem nélküli kommunikációt tesznek lehetővé.

Azonban ezek az eszközök a modern kommunikáció megbízhatóságát kérdőjelezik meg. Ha kételkedünk egy újság által leírtakban, a valós képek további bizonyítékként szolgálhatnak? A számítógépes technikák segítségével ma már a hangok és a képek is határ nélkül módosíthatóak. A kommunikáció összetettségének problémájával állunk szemben, intuitív úton ma már nem vagyunk képesek dönteni.


A kríziskezelés négy alapvető kérdést vet fel :

  • Mit mondjunk?

  • Mikor mondjuk?

  • Hogyan mondjuk?

  • Kinek mondjuk?


További két tényezőt kell még figyelembe venni:

  • Viselkedések kiszámíthatatlansága

  • Felelősségre vonástól való félelem.


Fogékonyabbá válás a kríziskommunikációra

Semmit nem mondani vagy semmit nem tenni már kommunikáció. A kommunikáció, mint az idő elválaszthatatlan az eseménytől, tehát a kríziskezelés a hozzá kapcsolódó összes elem kezelését jelenti, mely

  • az időt és

  • a kommunikációt jelenti.


A krízis bizonytalan helyzetben a döntés meghozatalát teszi szükségessé, mely magában foglalja a kommunikációt is. A kríziskommunikáció a globális kommunikáció egy része, mely nemcsak közlési módszerek együttese, hanem egy olyan koncepció, mely biztosítja krízishelyzet esetén egy rendszer kommunikációjának előkészítését és alkalmazását.


A krízis különböző fázisai

Első fázis:

A krízis kirobbanása egy érzelmi sokkot vált ki, mely szinte azonnal egy intenzív információ utáni kutatást indít meg.

A kérdés szinte mindig ugyanaz: Mi történt ?

 

Második fázis:

Az elsőként bekövetkezett események lehetőséget biztosítanak az esemény nagyságának elsődleges becslésére.

A becslés a média további reakcióit váltja ki, mely döntéshozókat kommunikációra kényszeríti.


Harmadik fázis:

Az információ keresés helyet gyorsan a magyarázatok utáni kutatás váltja fel, mely kétségek, álhírek és viták kiinduló pontjává válik.


Negyedik fázis:

Megjelennek a krízishelyzetben szereplő résztvevők : vizsgálatot végzők, szóvivők, vezetők, megbízottak, közvetítők, hatóságok stb.

A hivatalos hozzáállás és közvélemény meggyőződése közötti harc, illetve az intenzív médiahadjárat időszaka.


Ötödik fázis:

Megszűnés fázisa, amikor a média már nem érdekelt többé a témában.


Hatodik fázis:

A krízis hivatalos következményének fázisa.


A kríziskezelés feladata a döntéshozás a kirobbanásának pillanatától egészen a megszűnéséig. A kríziskommunikáció a krízishelyzet fennállásának minden fázisában jelen van, úgymint :

  • Megelőzési fázisban

  • Kezelés fázisában

  • Elmúlásának fázisában.


Kríziskommunikáció lépései

Elsődleges feladat a krízis kialakulásának megakadályozása felügyeleti stratégiák kidolgozásával.

Ezt követi egy azonnali beavatkozás, mely a kezelési fázis kezdetét jelenti.

Végezetül a reakcióképesség biztosítása, mely a kezelési fázis második szakaszát jelenti.




Információgyűjtés

Információanalízis

Kommunikáció

Felügyeleti stratégia

  • Média ébersége

  • Média követése és felhasználása
  • Azonosítás

  • Kényes témák

  • Rendszer erőssége és gyengesége

  • Elégedetlenség és érthetetlenség
  • Külső és belső kommunikáció

  • Szereplők képzése

  • Rendszer kialakítása

  • Tematikus dossziék

Azonnali beavatkozás

  • Minden elhangzott információ begyűjtése

  • Az események pontos időrendje

  • Bizonyítékok begyűjtése
  • Stratégiai pozicionálás

  • Beavatkozások kiválasztása

  • Érvek listája
  • Belső információs háló aktiválása

  • Külső- és média beavatkozások

  • Személyi informálás

Reakció

  • Az információk módszeres gyűjtése

  • Archívum létrehozása
  • Kommunikációs stratégia kialakítása

  • Információforgalom megszervezése
  • Eseményt követő

  • Média

  • Tényeken alapuló


Akció és kommunikáció

 
Szántóföldi növénytermesztés
 
Állattenyésztés
 
Ügyintéző
 
Látogatási statisztika
Indulás: 2004-03-09
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros