Agrár-környezetvédelem – elfolyik a pénz
fn.hu 2005.01.11. 13:31
Alig
száradt meg a tinta a vidékfejlesztési terv költségvetésén, máris
módosították. A környezetvédelem helyett a rossz struktúrák megőrzésére
fordítanak többet. Az FVM szerint csak a pénzek bennragadása ellen
küzdenek.
Elfogadása
után alig négy hónappal a kormány hozzájárult a Nemzeti
Vidékfejlesztési Terv (NVT) módosításához. A grémium 2004. december
22-ei ülésén jóváhagyta, hogy a 2004. évi büdzsé 25 százalékát, ezen
belül az agrár-környezetgazdálkodási terület 40 százalékát, azaz
mintegy 14 milliárd forintot közvetlen kifizetésre, elsősorban az
állattartók támogatására csoportosítsa át a földművelésügyi tárca (FVM).
Az
FVM szűk körű vezetői értekezlete számára készült előterjesztés szerint
az átcsoportosítás az NVT 2004–2006-os teljes időszakát érintené. A
2005-ös keretet 20 százalékkal kívánja csökkenteni az FVM, ezt 2006-ban
további 15 százalékos csökkentés követné. A módosítás csak akkor
lép
életbe, ha azt az uniós szervek is jóváhagyták.
Elhamarkodták a döntést?
A
tárcánál a döntést azzal indokolták, hogy a NVT-re benyújtott
pályázatok jelentős része várhatóan nem fog megfelelni a
követelményeknek, így a ténylegesen leköthető összeg valószínűleg jóval
alatta marad a költségvetési keretnek. Érdekes ellentmondás azonban,
hogy a döntést már november 11-én előterjesztették a tárcánál, miközben
a agrár-környezetgazdálkodási pályázatok leadási határideje november 26
volt. A beadási határidőre a tárca előzetes várakozásait messze
felülmúló számú pályázat érkezett: a beadott pályázati igénylések
összege az eredetileg rendelkezésre álló költségkeret mintegy
másfélszeresére rúgott.
De a tárca sem késlekedett, s
hamarosan
megindokolta az uniós politikával szembe menő, azonnali, de csak rövid
távú hatásokkal törődő döntését. A környezetvédők aggodalmát kiváltó
lépésre Németh Imre földművelési miniszter szerint azért volt szükség,
mert így segíteni lehet azokat az állattenyésztőket, akik az uniós
támogatásból egyébként nem részesülnének, például az uniós támogatási
keretből kieső sertés- és baromfitartókat. A miniszter cáfolta, hogy az
átcsoportosítás az egész hároméves időszakot érintené.
Az EU politikája mást céloz
A
döntést a hazai környezetvédelmi szervezetek mellett Gombos András, a
környezetvédelmi tárca politikai államtitkára is bírálta az
Agrár-Környezetgazdálkodási Horizontális Munkacsoport
állásfoglalásában. Szerinte ez a lépés ellentmond az Európai Unió Közös
Agrárpolitikájának (CAP), amelynek célja a jelenlegi túltermelési
problémát okozó szántóföldi termelés és az állattenyésztés
szerkezetváltásának elősegítése, valamint a nem élelmiszertermelési
célú környezetkímélő agrártevékenység támogatása, a kisgazdálkodók
versenyképesebbé tétele, a környezet állapotának és a vidéki népesség
helyzetének javítása.
Ezzel szemben a közvetlen
kifizetések
mesterséges piacvédő korlátok felállításával akadályozzák a
szerkezetváltást, illetve az új gazdálkodók belépését a piacra. Az
ilyen jellegű támogatások 90 százalékát a gazdák mindössze 5 százaléka,
vagyis a nagy szántóföldi termelők és állattartók használhatják fel.
Ezzel szemben az eredetileg tervezett NVT keretében a gazdálkodók
szélesebb köre juthatott volna kisebb-nagyobb támogatáshoz. Az NVT
sikerét az is anticipálja, hogy a 2004-ig
futó
előcsatlakozási Nemzeti Agrár-környezetvédemi Program (NAKP) hasonló
előírásokkal dolgozott, s a környezetvédők szerint az ezekből levont
tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a gazdák képesek megfelelni a
pályázat elvárásainak.
Civil szervezetek a főbiztoshoz fordultak
Kajner
Péter, a Védegylet munkatársa szerint, mivel a támogatáshoz szükséges
önrészarányok a korábbi 20 százalékról 50 százalékra emelkedtek, a
módosítás a tervezési időszak alatt közel 30 milliárd forint uniós
támogatás lehívásától fosztja meg az országot. Több mint 20 civil
környezetvédő szervezet (például a Védegylet, a WWF, a Természetvédők
Szövetsége, a Levegő Munkacsoport) petíciót küldött az EU mezőgazdasági
főbiztosának, így próbálva megakadályozni a döntés jóváhagyását.
De
vizsgálják azt is, hogy terhel-e valakit büntetőjogi és polgárjogi
felelősség az ügyben. Szerintük ugyanis elmaradt, illetve a civil
szervezetek kizárásával zajlott le az egyébként kötelező társadalmi
egyeztetés.
|